Alla inlägg under januari 2014

Av Kaela - 17 januari 2014 19:59

Nog blor man mer än upprörd när en 22-årig kvinna i Västerås vräks efter att ha blivit misshandlad av sin expojkvän.

Skriken och bråket störde grannara....och ja....det har hänt förut....misshandel är liksom ganska stökigt och bråkigt.

Kan förstå klagande grannar - men när de får veta vad det handlar om hoppas jag att alla får en annan syn på saken.

Om de inte får det har de "hjärtfel" av allvarlig art!

Det måste nog säga att hyresvärden också lider av!


Läs mera i Dagens Nyheter



Av Kaela - 17 januari 2014 13:57

  






Om vi bestämmer oss för att älska gränslöst märker vi att vi gradvis släpper vårt kritiska iakttagande.

Vi märker att våra tankar ger frihet till dem som finns runt oss.

Vi låter människor ha sina åsikter - i stort sett- så länge de inte är onda.

Är de onda - måste vår kärlek bekämpa dem.

Att vara kärlek är inte bara att hålla med eller godkänna.
Gränser måste finnas- men gränser i kärlek och förståelse.


Om vi inser att vi inte gjort alla erfarenheter som finns att göra för en människa på jorden blir vi mindre benägna att döma när vi inte förstår.
Innan vi har upplevt kan vi inte döma.

Och inte ens när vi har upplevt kan vi döma.

Jag kanske upplevde en sak på ett visst sätt på grund av den jag är....någon annan upplever det på ett helt annat sätt, och har mycket svårare att klara det som inte var problem för mig - just för att han eller hon är en annan människa ...med andra tillgångar och brister än mig.

 
Oändlig  kärlek är det vi alla längtar efter, att vara accepterade för att den vi är inte för något vi uträttat eller känt oss manade att utföra för att förtjäna beröm och uppskattning.

 Det låter enkelt men det kräver en del av oss.

Till att börja med kräver det att vi älskar oss själva och tillåter oss själva att vara den vi är.

När vi älskar oss själva blir vi harmoniska och tillfreds.

Och en harmonisk och tillfredsställd människa blir generös!

Av Kaela - 16 januari 2014 13:30

  




Läste ett toppenbra tips



Kokar maten över? Strö lite salt på plattan så sugs spillet upp och det blir lättare att rengöra efteråt.

Hörde också ett tips om hur man får sin keramikhäll fin medan jag stod i kassakön på ICA: När den ser tråkig ut - polera med kaffesump.

Jag har prövat och det stämmer - båda tipsen!

Av Kaela - 16 januari 2014 11:29

Jag vet inte hur det är med dig - men jag tror att det händer ibland att jag inte säger till dem jag älskar hur mycket de betyder för mig!

  

Så kan vi inte ge ett gemensamt löfte - att låta våra nära och kära få veta hur mycket vi älskar

dem.

Visa det genom att vara närvarande med dem när vi träffar dem.

Har du barn hemma så låt dem få din närvaro helt och fullt en stund varje dag.

Visst händer det för den som är förälder att man kan vara fysiskt närvarande med barnen men

mentalt frånvarande.


Genom att ta en stunds total närvaro med varje barn  så slappnar de av, de känner sig sedda och älskade, och hela energin hemma förändras.


Samma sak gäller naturligtvis även vår partner!

Och vi mår själva så mycket bättre – ända in i själen – när

vi verkligen delar med oss av vår kärlek till de vi älskar så

innerligt.



Av Kaela - 15 januari 2014 16:09

 


När jag såg den här påminde det mig om några kloka ord som du kan läsa här nedanför:


Först kom de för att hämta judarna
men jag höjde inte min röst
för jag var inte jude.
Sedan kom de för att hämta kommunisterna
men jag höjde inte min röst
för jag var inte kommunist.
Sedan kom de för att hämta fackföreningsfolket
men jag höjde inte min röst
för jag tillhörde ingen fackförening.
Sedan kom de för att hämta mig
och då fanns ingen kvar
som kunde tala för mig.
 
Skriven av Martin Niemöller, en tysk präst och berömd Hitlermotståndare
 
Idag har du och jag råd att äta både lunch och middag!
Men vem vet hur set är imorgon.
Tryggheten är skör.
Vi behöver vara solidariska med dem som drabbats!
Av Kaela - 15 januari 2014 12:15

  



 Tystnaden har sin egen musik och sin egen skönhet!

Faktiskt är det tystnaden  som gör det möjligt för oss att se oss själva och  människor och ting som omger oss på det rätta sättet.


Vi matas med ord och intryck konstant.

Vi är uppkopplade i princip alltid.

En del har till och med mobilen med sig i sängen för att inte missa ett endaste sms just när det kommer.


Tyvärr har vi under tidens gång skaffat allt fler ljudliga apparater, de flest tänker inte ens längre på det.

Men vi mår inte bra av alla dessa ljud.


Hur ofta hör vi tystnaden?

Den försvinner i vardagens ljud- och bildbrus och om det någon gång blir tyst, då infinner sig i stället - tomheten.

Vi är så ovana vid tystnaden att vi blivit rädda för den!


Det är den goda tystnaden jag avser här.

Inte tysnaden där vi borde tala istället  för att lösa upp oro och göra upp oavklarade saker emellan oss.

Den tystnaden är dålig.


En stunds tystnad blir till ett mellanrum mellan alla ljud.

Ljuden och orden stressar oss.

 Är du stressad kan du prova att utforska tystnaden.

Stäng av, logga ut, varva ner, ta en time out och öppna dig för tystnaden.

Låt den omsluta dig, omfamna dig och läka dig.

Tystnaden läker - och mellanrummet ger utrymme att smälta allt det som ljuden fört till oss.

Av Kaela - 15 januari 2014 10:32

 




Många av oss tycker visserligen om röda jultulpaner i december och vita tulpaner till nyår men det stora startskottet för tulpanen är den 15 januari, Tulpanens dag, då vi smygstartar våren med en härlig bukett av tulpaner.


Den officiella säsongen för tulpaner startar med tulpanens dag den 15 januari och pågår ända fram till påsk.


Detta visste jag inte förrän en av våra underbara frivilliga kom med den här ljuvliga buketten och berättade det!



  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards