Alla inlägg den 6 februari 2014

Av Kaela - 6 februari 2014 14:09

  



Under den brinnande himlen
ensam i natten

ser jag en stjärna som faller

minns att då
får man önska nånting

så önskar jag fred till alla på jorden

vatten
i alla brunnar
mat
på alla bord

frihet
till dem
som är fångna

att ingen mera ska förtrycka
med sin hand
eller med sitt ord


jag kastar mina ord
mot den fallande stjärnan

och drar huttrande
den tunna tröjan
omkring mig


vill ändå gärna stå här
i natten och frysa

om stjärnan

bara hör mina ord


Kaela

Av Kaela - 6 februari 2014 10:09


 

Så här vill vi att äldrevården ska se ut




"Nu backar äldrevården in i framtiden" läser jag i en debattartikel i Västerbottenskuriren idag.

Ja, det bara bekräftar att det tycks vara likadant på andra orter i vårt land som det är där jag bor.


Man skär ner....färre ska vårda fler - och politikerna påstår att vården ska bli bättre geom diverse omorganisationer och annan effektivitetssträvan

Det har jag inte sett något av.

Det jag ser  r äldre som inte få mer än den mest basala vården.

Och anställda inom boendena som går på knä.

Äldrevårdspersonal är de som har de högsta sjukskrivningstalen sa en enhetschef till mig häromdagen, och fick det att låta som att de vore oansvariga.

SÅ FEL!!!!
De är utslitna och desillusionerade.

Att få rusa från person till person, inte hinna ge mer än det mest elementära är fruktansvärt för de äldre vårdtagarna.

Men jag tror inte det är mindre fruktansvärt för personalen som så gärna vill göra ett bra jobb.

Men förhindras eftersom de är alldeles för få.


Under många år bakåt har vi från Frivilligcentralen haft ett bra samarbete med äldreboenden.

Idag finns det mycket dålig grund för det.

Den utslitna personalen ser de frivilliga som illojal konkurrens och något som tar ännu mera tid.


Man skulle tänka att vi behövdes mer än någonsin - men så fungerar inte vi människor.

När det blir för jobbigt blir vi igelkottar som försvarar det vi ser som eget revir.


Värre blir det - när alla fyrtiotalister behöver vård....

Den mörknande framtid är verkligen något vi är på väg att backa in i ....



 

så här vill inte att framtidens äldrevård ska se ut

Bilden lånad här

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards