Alla inlägg den 16 februari 2014

Av Kaela - 16 februari 2014 19:18


 




Gick ut i duggregnet en stund på eftermiddagen och stannade till inför några väldiga björkar som växer en bit in i skogen.

Tankarna kom och gick medan jag börjde på nacken för att se upp i de väldiga trädens krona.

En björk kan lära oss mycket om livet. 

Jag lät mig drabbas av skönheten i träden
Och insåg att de fanns här långt innan jag fanns - och de kommer troligen att finnas när mina steg har tystnat.


Det är nästan något magiskt med träd.

När jag var liten fanns det en martall en halv kilometer från mitt hem.

Om jag var ledsen eller upprörd rusade jag alltid till den här martallen- anörtrodde mig med kinden mot den barska barken - och blev lugn och glad igen.

Jag berättade om detta för min mor när hon gick de sista stegen på jorden.
Och efter några frågor kom hon fram till vilken tall jag menade.


Och berättade att hon hade gjort på samma sätt då hon var en liten flicka.
Sprungit till samma tall och anförtrott den sina tankar och sin barnasorg.

Det avslöjade aldrig tallen för mig - men jag undrar vad den tänkte - om den nu kan tänka...


På alla sätt är träd viktiga för oss människor.

Lånar Artur Lundqvists ord här nedanför och inser att det inte bara är de upprörda vindarna som träden lugnar.

Gissar att det är flera än mig som haft ellerthar ett träd som biktmor.


Ett träd är mycket större och lever ofta mycket längre än en människa

Men ändock är ett träd för varje människa inte på långt när nog.

Det behövs hundratals träd för varje människa på jorden.

Träd som är världens lungor och solljusets susande fabriker.

Träd som umgås vänskapsfullt med regnet och lugnar de upprörda vindarna.

Träd som hjälper människan att andas och att överleva.


Arthur Lundkvist

Av Kaela - 16 februari 2014 10:34

Nu måste polisen och samhället ta detta med ID-kapningar på fullaste allvar!

Det måste finnas sätt att förhindra detta!

Det är vanliga människor som drabbas på olika sätt.

Lyssna på Jacks historia i Svenska Dagbladet där 13 personer i 3 trappuppgångar i södra Stockholm fått sitt ID kapat.


Det finns ingen brottskod sägs det - men för allt i världen - fixa en brottskod då.

Att detta får fortgå är höjden av flathet!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards