Alla inlägg den 22 februari 2014

Av Kaela - 22 februari 2014 09:03


 


Min mor tillbringade sin sista tid i livet på ett hospice.

Personalen var alla utan undantag, helt underbara människor.


Jag funderade ibland över detta- och - över deras val av arbetsplats.

Vad är det som gör att man väljer att arbeta, finnas varje dag i dödens närhet?


En av sköterskorna jag frågade sa:  "Samtalen med dessa svårt sjuka har givit mig helt nya perspektiv."
Kan det vara så att närheten till döden ger ett nytt perspektiv på livet?


En annan sköterska svarade: "Jag som varit rädd för att flyga, rädd för att dö själv kunde plötsligt inte känna någon rädsla alls."


Många av oss går omkring i en knuten rädsla för döden.

Vi vidtar en massa mått och steg för att skydda oss mot den.

Vi vill helst inte tala om det.

Det mest förbjudna samtalsämnet har någon sagt.


Kan det vara så att i flykten från tanken på döden accumulerar rädslan och i närheten av döden försvinner rädslan?


Kan det till och med vara så att rädslan för döden kan hindra oss från att leva?

Rädsla, generellt sett, hindrar oss ju från att uppleva och leva fullt ut.


Jag tror att när vi ska dö behöver vi närheten till livet. 

Allt omkring oss som tyder på liv får betydelse. . 
Det som lever blir viktigt, en nyfödd kattunge, ett nyutsprucket löv För där finns livet.

Det är nog något som många av oss konstaterat när vi följt en älskad människas sista steg.


Kanske kan vara så att livet blir mera liv i dödens närhet.


Vi kan förstås inte gå omkring och tänka på döden varenda dag.

Men jag tror att om vi integrerar döden i vårt liv - accepterar insikten att det är något vi alla ska göra - dö - då kommer livet att bli mera levande.
Vi kommer att leva mera intensivt.

Verkligen vara i nuet.

Och det är ju i nuet som livet bor.

Njuta av duschstvålens doft, maten vi äter, människorna vi möter....








Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards