Direktlänk till inlägg 3 mars 2014

Vi borde aldrig uttala oss om en annan människa - vi ser inte helheten

Av Kaela - 3 mars 2014 07:15

 



Jag vet inte hur det är med dig...men för mig är det så att jag sällan eller nästan aldrig känner igen mig i det som andra människor säger att jag är.

Oavsett om det de säger är positivt eller negativt.

Ibland kan jag uppleva att någon fångat en liten aning - men det är bara en liten prisma av den helhet som jag utgör.

Det här har lärt mig att jag aldrig ska uttala mig om andra människor - att han eller hon är sån eller sån!

Det är fullständigt befängt att inbilla mig att jag skulle kunna veta det.

Jag ser ju bara en liten prisma.

Kanske en för stunden mindre bra prisma - eller kanske istället en riktigt fin prisma.

Men jag ser inte helheten.

Han ingen aning om vilka steniga vägar den människan gått.


Vi lever i ett fritt land där man har rätt att tycka till om saker, uttrycka sina åsikter och prata öppet om dem. Men det är en sak att tycka till om politik eller andra företeelser - och en helt annan att ha åsikter om människor -kanske utifrån bara ett kort möte med denna människa.


Vi måste inse att vi aldrig har nog med kunskap för att uttala oss om en annan människa.


Vi har ingen aning (eller i varje fall en mycket diffus sådan) om deras tankar, drömmar, rädslor och bakgrund. Vi vet inte orsaken till att människor beter sig på ett visst sätt eller varför och vilken sida av dem som de visar oss och vilken de väljer att gömma.

Vi vet inte vilka bördor de bär i sin ryggsäck eller vilka saker de fått gå igenom genom livet. Ingen är perfekt.

Jag är det inte - och inte heller du - och om jag står där och ser en medmänniska misslyckas - så är det verkligen inte min sak att bedöma - det är min sak att hjälpa.

 
 
Elisabet :)

Elisabet :)

3 mars 2014 08:49

Det är verkligen sant det du skriver - att vi aldrig riktigt kan veta vem en annan människa är. Det vi ser är bara en prisma. Och att det andra säger om oss också enbart är en liten del - ändå tror jag att det ibland kan vara viktigt att lyssna till andra människors tankar om oss. Inte allas tankar om oss, men vissa. Därför att ibland ser andra prismor av oss som vi inte själva ser. Prismor som kan vara nog så viktiga att få fatt i. Det kan gälla både positiva saker och ibland mer negativa. Förhoppningsvis förmår personen framföra det på ett bra sätt...

http://morochdotters.se

Kaela

3 mars 2014 16:46

Ja det har du helt rätt i.
Men då handlar det om att de talar till oss - och inte om oss.
Och då faller helt klart saker på plats.
Inte alltid man ser själv - så vi behöver verkligen vara speglar för varandra.

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards