Alla inlägg under mars 2014

Av Kaela - 18 mars 2014 13:38


 

Bilden lånad här





Livet är verkligen en vandring på skör is.

Det gäller att sätta ner fötterna försiktigt så man inte trampar igenom.


Så sa en gammal kvinna som jag besökte tidig förmiddag idag.

Hon är en av de visaste människor jag vet - men så har hon också levt i 98 år.

Och besitter en egenskap som jag tror är väldigt viktigt för att bli vis - eftertänksamhet.


Vi pratade lite om detta idag - att vara klok och att vara vis.

Två ord som används som synonymer - men som inte riktigt täcker varandra var vi helt eniga om.

En liten tvååring kan vara klok - men mera sällan vis...det krävs det livserfarenhet till att bli.

Och förmåga att integrera det man möter med sina tankar och sitt liv.


Vilket underbart jobb jag har!


Att mitt i vardagens stress få sitta ner en stund hos den som av ålder hamnat lite vid sidan om - och få njuta av all hennes samlade vishet!



Av Kaela - 18 mars 2014 08:45


 





Har du tänkt på vilka fördelar som kommer av att vara tålmodig?


Tålamod ger dig lugn i själen.

I stället för att kastas in i ilska, panik eller rädsla genom omständighet, kan du sätta den i perspektiv och hålla huvudet kallt.


 Tålamod ger dig möjlighet att klara hinder  och möta livets utmaningar med mod, styrka och optimism.


Men om man inte har tålamod då!


Hur gör man då?


Jo faktiskt är det så att man kan träna sitt tålamod.


Tålamod är något man gör, inte något man har eller inte har.

"Det är ett beslut du fattar om och om igen.

Tålamodet kan tränas - precis som du tränar en muskel.

För att kunna öka ditt tålamod är det intressant att förstå vad tålamod egentligen är.


För mig är tålamod en omskrivning för mod att tåla väntan.


Vi får så lätt för oss att väntan är en signal om att något är fel.

Vi vill ha en omedelbar behovstillfredsställelse eller ett omedelbart resultat.


Om detta uteblir blir vi frustrerade.


Så var det med mig ända tills jag började se stunderna av väntan som en gåva.

En stund att landa i mig själv.

Kanske tänka på något roligt.

Se mig omkring och verkligen SE min omgivning.


Jag slutar de här tankarna om tålamod med ett citat av Glenn Ford:
"Otåligheten bryter av nyckeln i låset och måste sedan sätta sig i trappan och vänta."

Av Kaela - 18 mars 2014 05:43

 




Morgonen gryr här i min lilla by....

En ny morgon som aldrig har funnits förr - och som inte kommer att finnas igen.


I husen runt omkring är det inte många fönster som lyser.

Alltför tidigt för det....en och annan har också nått den dag då livssemestern grytt....och då behöver man ju inte längre rusa upp i ottan.


När jag står i mitt fönster och ser ut undrar jag hur de som bor i husen runt omkring möter denna morgon.

Och hur morgonen möter dem

Så nära bor vi  - men jag vet ingenting.

Vet inte om de är sjuka eller friska, glada eller ledsna.


Vi vinkar åt varandra när vi möts....någon kanske stannar till och vi byter några ord.

Men så lite jag vet....


Så märkligt det är att vi människor bor så nära varandra och sällan vet så mycket om varandras dag och omständigheter.


Men när jag står här och ser ut önskar jag dem alla en bra dag !


Precis som jag önskar dig - som kanske bor långt ifrån mig - men som just nu läser mina tankar!






Av Kaela - 17 mars 2014 15:20

 

 

 


Jag såg en värld där bara kärlek rådde 
Där fanns inte några krig inte heller något bråk 
Jag såg en värld med vänskap över gränserna 
och alla talade varandras språk 
Jag såg en värld där marken ymnigt grönskade 
där inga gifter kvävde jorden mer 
Jag såg en värld där luften gick att andas 
där inga utsläpp skynde solens sken 
Jag såg en värld där ingen behövde svälta och ingen sjukdom tärde en en människokropp
Jag såg en värld där allas ögon strålade för i varje människa bodde det ett hopp 
Jag såg en värld där lidandet var över och alla människor gick omkring och bara log
Jag såg en värld där människan älskade sin nästa
och ingen mer sin bästa vän bedrog 
Den värld jag såg finns blott i mina drömmar 
En utopi som aldrig verklighet kan bli 
Den värld jag såg var underbar att skåda 
En sådan värld som alla kan leva lyckliga och visa empati. 

 

Bo Grapenskog

 

Om du tyckte om den här dikten av Bo, kan du gå in på Poeter.se och läsa mera av honom

Av Kaela - 17 mars 2014 15:01

Dagens Nyheter skriver att Sverige nu har högst andel fattiga i Norden - och dessutom Nordens högsta arbetslöshet.

Visst kan man fråga sig vad orsaken är.

Jag tror inte att det är ett vanstyre, även om artikelförfattarna Stefan Löfven och Karl-Petter Thorwaldsson nog vill närma sig en sådan förklaring genom artikeln.

Att jag tror så beror inte på politisk tillhörighet - för sådan saknar jag .



Däremot är det ju så att vi har många flera nya medborgare i Sverige än vad de övriga nordiska länderna tagit emot.

Det ger en svacka just nu när många är i behov av stöd och svenskundervisning och det dröjer innan alla ens kan ta ett arbete. -

Men på sikt är jag övertygad om attdet något som inte bara gynnar oss kulturellt (som det gör redan idag) utan också ekonomiskt.

För det är så - att där många tänker olika där blir det mycket tänkt.

Och med så skiftande bakgrunder som dagens svenskar har så bör det bli oceaner av tankar.

Så visst kommer vi att lösa detta!


Läs gärna artikeln



Av Kaela - 17 mars 2014 13:31

Idag bjöd vår praktikant Sirad från Somalia på en härlig mat till lunch här på mitt arbete

Receptet är från hennes hemland och maträtten heter Sambus....(reservation för stavningen)

Underbart gott!

Receptet kan man hitta HÄR


 

Av Kaela - 17 mars 2014 07:45


 



Jag tror att vi alla har förebilder )ja, eller idoler om man så vill).

Någon som lever eller lever ett liv vi skulle vilja leva eller kanske någon som vi beundrar och önskar att vi skulle kunna likna.

Kanske i yttre bemärkelse, kanske i inre.
Eller i båda delarna.


Det finns de som på alla sätt försöker lika en idol till det yttre.

Få sitt hår klippt på ett liknande sätt, förnyar sin garderob för att den ska överensstämma med idolens eller kanske till och med lägger stora summor på kosmetisk kirurgi föratt få ett liknande ansikte eller yttre.


Dem kan jag nog mest bara tycka synd om och det är inte alls dem jag tänker på.


När jag säger förebilder tänker jag på människor som har gjort sitt liv till något gott för andra.

Moder Theresa säger du kanske.

Ja, visst - men en sak är säker - världen har många Moder Theresa.

Som givit upp sitt eget liv för att underlätta deras som har det svårt.


Eller delvis givit upp är nog det allra bästa.

För att kunna ge ut är det också viktigt att få något.

Ni vet hur det är med en sjö.

Den måste ha både inflöde och utflöde.

Har den bara inflöde kommer den att svämma över - och har den bara ett utflöde kommer den att sina ut.

Och har den ingen dera delen kommer den att förvandlas till en smutsig lerpöl.


Sjön är faktiskt en bra förebild för mig!

Om jag lever så jag både har ett inflöde och ett inflöde mår jag bäst.


Jag behöver tillföras för att kunna tillföra....

Av Kaela - 16 mars 2014 14:30

Man måste gå till frisören fast man inte är så gammal.


Här är dotterdotter Linnea på väg att blir vårfin i håret!


 


.....även lillebror Alfons vill förstås ha kortare hår inför sol och bad


 



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards