Alla inlägg den 24 april 2014

Av Kaela - 24 april 2014 16:53

 




Nu och då funderar jag på hur jag på bästa sätt ska hantera den stress som oundvikligen finns i mitt jobb och inte heller lär gå att få bort.

Till viss del är ju stress bra.

Stressen är ett naturligt drivmedel som gör oss aktiva och gör att kreativiteten höjs, och ger oss extra energi - och det behöver vi.

Gäller att hitta det rätta läget.


Den stress som fungerar för just mig är ju den som för  mig till - men inte bortom  -min gräns.

Precis där presterar jag ju bäst.


Stress i sig varken bra eller dåligt.
Det har blivit ett fult ord, men utan stressen skulle ingen av oss sträva vidare mot nya drömmar och nya mål.


Men hur vet man skillnad då? På den goda och den dåliga stressen.

För utan tvekan finns det också en dålig stress.

En stress som urholkar våra krafter, tar bort livs och arbetsglädjen och gör oss sjuka.


Det är inte alltid så lätt men jag läste i en tidning om signaler som talar om för oss att vi är utsatta för dålig stress.

Här är listan


Man sover dåligt på nätterna känner sig trött fast man har sovit


Får ofta ont i huvudet eller magen


Man spänner sig och får ont i nacken eller axlarna


Man får hjärtklappning


Känner sig ofta nedstämd eller får ångest


Upplever sig likgiltig eller ointresserad av det som händer omkring en


Blir irriterad och arg över småsaker


Får svårare att koncentrera sig och glömmer bort saker


Känner sig rastlös och har svårt att koppla av


Har man ett eller flera av de här symptomen då gäller det att sätta sig ner och fundera vad man kan göra för att förändra det i livet som ger stress.

Det är ju inte alltid arbetet eller studierna.

Det kan vara något i vårt privatliv också.

Ibland är det kanske svårt att hitta en orsak.

Då kan man vara glad över att det finns saker att göra som lär oss att koppla av.

För att vi kan koppla av är kungsvägen till en tillvaro fri från dålig stress.


Börja odla i krukor eller trädgård.

Ta långa skogspromenader när man har så gott om tid att man kan stanna och njuta av det man ser en stund nu och då.

För en del är det bra att löpträna.

Bön och/eller meditation.


Tänk framför allt efter vad du gillar att göra - och se till att du får tid att göra det.

Det är den naturligaste och bästa metoden att motarbeta dålig stress på.

Av Kaela - 24 april 2014 05:48

 


Idag kl 5.15 då jag steg upp var det -5 grader.

Det första jag tänkte på var förstås penséerna på trappen - men som du ser på fotot så ser de till största delen ut att ha klarat köldknäppen.

Jag tror nästan penséer är de enda blommor som skulle klara av den upplevelsen utan skador.


Ha en riktigt fin dag. solen är på väg upp och jagar bort kylan.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards