Direktlänk till inlägg 19 maj 2014

Lycklig - det vill väl alla vara?

Av Kaela - 19 maj 2014 18:15

 



Alla har vi samma grundläggande behov - behovet av att vara lyckliga oberoende av var på samhällstegen vi befinner oss.

Att känna sig olycklig är inte förenat med hur mycket pengar vi har.

Eller vilken ställning vi har.


Det är ett problem som alla människor, på alla nivåer, kan känna igen sig i.
De yttre behoven skiljer sig från olika individer, men de verkliga behoven är gemensamma för alla människor.
Ofta vet vi inte själva vilka verkliga behov vi har, eller vad det är vi egentligen söker.

Det enda vi känner är en önskan om att livet i vissa avseenden vore annorlunda.

Mera meningsfullt.

Jag vill egentligen inte säga lyckligare eftersom ordet lycka är så vanvårdat.


Men tillfreds är ett bra ord.


Basen för att känna att livet är meningsfullt tror jag är att man kan se att ens liv har en mening på ett djupare plan.

 

Det finns inte en enda människa som vill vara olycklig.

De flesta som är olyckliga eller kanske jag ska säga otillfredsställda anser att det handlar om yttre behov som är otillfredsställda, som brist på pengar, bekräftelse och status.

Om jag bara får den där skjortan....den där platt-TV:n....råd att byta bil...köpa hus-då blir jag harmonisk och nöjd och lycklig tänker många.


Det är en kort stund av tillfredsställelse som materiella ägodelar kan ge.

Oavsett hur hett vi har önskat dem.

 

Många människor sitter hela livet fast i tankarna om att lycka är beroende av yttre villkor - status och pengar

Men att bli lycklig förutsätter inga sådana villkor, utan är en möjlighet och en utmaning som erbjuds till oss alla på exakt den nivå vi befinner oss i våra liv just nu.

Lycka och känsla av mening handlar inte om vad man faktiskt har, utan om förmågan att kunna känna livets värde.
Kanske är det så att vi måste släppa fram barnet inom oss- leklusten- nukänslan....för att må bra.

Jag tror vi har blivit alldeles för vuxna och stela och tillknäppta - så stela att vi har svårt att hitta glädjen.


Eller....minns du glädjen i att hoppa i en lövhög- eller i en snödriva...göra "änglar" genom att lägga sig ner i snön och skapa vingar med armarnas rörelser...stampa på ett vitt smällbär...

Nyfikenheten- alltid på språng för att lära mera- är det kanske en del av vägen för att hitta tillfredsställelse.

Kan vi bevara - eller hitta tillbaka till den nyfikenhet vi hade som barn då blir livet ett äventyr igen.

Det är inte enkelt - men det går.




Den där fantastiska lyckan som gör att det känns varmt i hela kroppen  - den möter vi helt oförmodat ibland.

För min egen del har jag upptäckt att den gärna infinner sig när jag hänger doftande ren tvätt ute - det blåser lite och solen skiner....eller mitt i jobbet - när något är klart och jag kan känna mig nöjd med mig själv.

Ibland mitt i städningen.

Vardagslycka skulle man kanske kalla det.

Den är jag mycket bekant med.

Tror jag gillar vardagar.


Kanske är det så märkligt att det framför allt är längtan och kamp som gör en del av oss lyckliga.

Karin Boyes dikt låter oss ana det:


Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst
Nog finns det mål och mening i vår färd –
men det är vägen, som är mödan värd.
Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen där man sover blott en gång
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Karin Boye




 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards