Direktlänk till inlägg 23 maj 2014

Jordnära - hur är man då?

Av Kaela - 23 maj 2014 09:33

 


Idag hörde jag en på mitt jobb säga till en av de andra:`"Du är så härligt jordnära".

Ordet fick mina tankar att gå igång....jordnära - nära jorden....vad menar vi.


Visst är det ett epitet som de flesta av oss skulle gilla att någon använde om oss.


Men vad menar vi egentligen när vi säger så?


Går jag till synonym-boken säger den så här:
Synonymer till jordnära: enkel, handfast, nära naturen, pragmatisk, verklig, realistisk!


Jordnära låter betydligt mera poetiskt än någon av sina synonymer.

Ger så sköna associationer av jordiga händer, blommor och grönt.


Vad får du för associationer utav ordet?



 
 
Ingen bild

Sanna

23 maj 2014 10:43

Jag tänker mig någon som har en stadig grund att stå på.
Man kan ha drömmar och även förverkliga dem - med en realistisk syn på det hela.
En jordnära person har inte behovet att bli bekräftad hela tiden därför den vet sitt eget värde. En jordnära person blir glad när någon ger en bekräftelse och kan ta emot den också - utan att blåsa upp sig eller avfärda den; "inte har väl jag gjort något bra".
En jordnära person är för mig en trygg person.

Roligt att få tänka till lite hur man ser på ord.
Vi kanske oftare skulle fråga när det är lite mer speciella ord hur den andra ser på ordet - för att undvika missförstånd.?

Allt gott till dig
jag önskar dig en fin start på helgen
kram

Kaela

23 maj 2014 11:15

Vilken fin förklaring till hur du ser på ordet jordnära Sanna.
jag delar din uppfattning och därför hade jag kanske lite svårt att ta till mig synonymordbokens förslag.
Din beskrivning är precis så som jag tänker mig.

Ha en underbar helg du också och en fin sommarstart önskar jag dig med en kram!

 
Ingen bild

Maria

24 juli 2018 21:22

Hittade detta när jag googlade på "Vänner är jordnära". TACK! Jag lånar gärna din text och sätter ut på min profil på Fb, för jag trodde jag hade mött en jordnära vän.. men icke

Kaela

25 juli 2018 21:33

Kul att du hittade det!
Du får förstås gärna använda texten i din profil på d ditt Fb- komto-
Glad om du anger var den är hämtad!

Allt gott till dig

Kaela

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards