Alla inlägg den 12 juni 2014

Av Kaela - 12 juni 2014 22:32

Kusinerna Pixie och Linnea, mina goa dotterdöttrar(ungefär lika gamla som bloggen) gillar verkligen varandra!

Av Kaela - 12 juni 2014 14:29

 




I helgen läste jag en av de böcker som definitivt hamnar på min 10-i topp lista.


Chi Ans Bara en dotter är en fantastisk berättelse om en kvinna som arbetar som befolkningskontrollant och tvingar andra kvinnor att begå abort ända tills hon själv väntar sitt andra barn.


Det fanns ju  länge en befolkningskontroll i Kina.

Varje par fick bara föda ett barn.

Chi An är den lilla människan som försöker tjäna samhället på det sätt hon blivit lärd - men som själv blir offfer för enbarnssystemet då hon upptäcker att hon är gravid med sitt andra barn.


Hon berättar sin historia för Mosher, Steven W som är bokens författare.

Denna bok är helt oförglömlig

Så råkar du komma över den - så hugg den.

Min har redan gått vidare.


Den utgavs redan 1996 vilket gör att den inte längre finns hos bokhndlarna.

Jag råkade "ramla" över den i ett antikvariat.









Av Kaela - 12 juni 2014 12:09

 




Dessa dagar går många barn ut till sommarlov!


Minns du dina sommarlov?


Jag tror faktiskt vi aldrig glömmer dem - hur gamla vi än blir.

Särskilt inte den där pirrande känslan den allra första dagen på sommarlovet.


Jag glömmer i varje fall aldrig sommarlovskänslan.

Känslan av att vara fri - en sommar - en evighet!
Jag minns grusvägar.

Och älskade dikeskanter...

Doften av nattviol nere i kröken bakom vårt hus.
Och jag  minns de vilda blommorna som min mor lärde mig namnen på -  många gånger även på latin!


Doften från saftkoket i det stora bondköket.


De goda bullarna som serverades till 11-kaffet i syrenbersån.

Vackra dagar förstås.

Men där är det något konstigt med mitt minne.

För jag minns bara vackra dagar från min barndoms sommarlov.


Önskar varenda unge ett alldeles särskilt fint sommarlov.

Även om jag vet att det finns en och annan som inte kommer att ha en rolig sommar.


Det finns 400 000 barn som lever med föräldrar som riskbrukar alkohol eller narkotika.

Det betyder vart femte barn!

Hjärtat gråter vid tanken.

Men det hjälper inte dem som lider.


Det finns barn som kallas för nyfattiga.
Vad nu det är för någonting.


Rädda Barnens fattigdomsrapport visar att 13 procent, 248 000 barn, är fattiga.

Ibland är det samma barn som lever i hem med föräldrar som har ett riskbruk av alkohol och/eller droger.

Ibland inte.

Vi behöver var och en arbeta politiskt för att de här siffrorna ska sjunka drastigt.

Men vi behöver också finnas där för de barn som just idag har det så.

Politiska beslut tar tid - och äventyras av det ena och det andra.




Jag vill tro att vi alla har ögon som ser när en unge i vår närhet far illa.

Vi kan göra skillnad.

Ge barnet en dag på en djurpark - eller badutflykt.

Något fint att minnas.

Inga barn borde ha mörka sommarlovsminnen!


Det här är ett ansvar som ligger på hela vuxenvärlden!


På dig och mig!








Av Kaela - 12 juni 2014 11:30

 



DU har i din makt att enkelt öka den totala summan av världens lycka.

Hur?

Genom att säga ett par uppriktiga ord av uppskattning till någon som är ensam eller nedslagen.
Kanske har du redan imorgon glömt de vänliga ord du säger idag, medan mottagaren kommer att vårda dem för livet.-


Dale Carnegie

Av Kaela - 12 juni 2014 08:24

    



Satt och lyssnade på radion i bilen till jobbet.


Hörde någon säga att trots att det i dag finns 1,8 miljoner fler fordon på de svenska vägarna är utsläppen av växthusgaser i dag mindre än för 24 år sedan.


Är inte det en fantastisk nyhet!


Det går faktiskt framåt.

Vi blir bättre och bättre på att vara rädda om vår planet!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards