Alla inlägg den 16 juni 2014

Av Kaela - 16 juni 2014 15:33

 

Bilden lånad från Adlibris



Det gör ont, fysiskt ont, att läsa  Christine Falklands bok”Spjärna mot udden”.

Kanske för att Eva inte är helt ensam i sina desperata försök att spjärna emot åldrandet.

Vi ser dem varje dag....60 - åringarna som med desperata medel gör allt för att se unga ut.

Tights och hård eyeliner - allt är tillåtet i försöken att hålla insikten om att ålderdomen nmärmar sig på avstånd.


I början av läsningen, när Eva ber sin man om tillåtelse att få ligga med andra män.

Bara för att bli bekräftad - lämna osynlighetslandet dit kvinnor över 40 placeras.

Inte av sig själva- men av en ungdomsdyrkande omgivning.


Då blev det ett ögonblick lite för mycket för mig.

Jag tyckte att hon istället kunde bett sin man att bekräfta henne - som tilldragande kvinna.

Som någon som ännu kunde väcka hans lustar.


Men ju mera jag läste - ju mera kände jag ömhet för Evas desperata försök.

Snart står det klart för mig att det är avsaknad av ursprunglig bekräftelse från en mor hon saknar.


Men det blir till åldersnoja.

Kroppen som sviker.

Känslan av att det kommer att ta slut, allt detta förtvivlade som gör Eva till en fullständigt hämningslös kvinna.


 Texten borrar sig in i mig - går innanför min hud och alla mina skydd.

Dels på grund av författarens poetiska språk - men också av bekantskapen med Eva...

"En gammal flicka"

Som vill duga!


Du kan köpa boken här men också låna den på biblioteket.





Av Kaela - 16 juni 2014 05:35

Man borde inte sova

när natten faller på...skrev Jeremias i Tröstlösa i sin sikt.....


Nu i juni med dessa ljusa nätter - då borde man inte sova.

Gick en kort  promenad vid elvatiden igårkväll.

Och det var ju nästan ljust.

Såå härligt att vara ute.


Tänk om man bara kunde ta ett piller så man blev utsövd och pigg - utan sängen - just dessa få fantastiska veckor som vi har just nu.


Men - sova måste man.....

Nu är morgonen här - med regn och gråa skyar.

Lättare att slita sig hemifrån och ta sig till jobbet när morgonen ser ut så här.


Ska snart rusa in i duschen - men innan dess lyssnar jag på Fred Åkerström...Jag ger dig min morgon.....

I tacksamhet över en ny morgon.....




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards