Alla inlägg den 16 juli 2014

Av Kaela - 16 juli 2014 20:43

 



På tal om märkliga ord hörde jag min granne häromdagen säga om en annan granne: Han är så storvulen?


Vet du vad det är?

Jag visste inte - men tog reda på att det betyder: överdrivet, storslagen / imponerande.


Vilken av adjektiven han avsåg att vår gemensamma granne lever upp till det vet jag ju inte.


Men jag har fått ett nytt ord att använda!



Av Kaela - 16 juli 2014 14:22

 

Bilden lånad här


För en tid sedan gjorde Stefan Löfvén ett uttalande som fick honom att stiga i graderna i mina ögon.

Han skrev ungefär så här som vi väl alla känner till vid det här laget:  " att Hamas har ansvar för att stoppa raketbeskjutningarna mot Israel och att Israel måste följa internationell rätt, men har rätt att försvara sig."


Hur i allsina dagar kan detta leda till en storm av åsikter.
Och till hatfyllda kommentarer...???...

Jag fattar inte detta!


I mina ögon är det ju en diplomat och en som vågar se att allt inte är svart eller vitt som talar.

Precis vad man kan förvänta sig av någon som aspirerar på att bli Sveriges nästa stadsminister.


Utöver detta bör man kanske tillägga att den nu aktuella våldspiralen (för tyvärr har det blivit en sådan) startades av att tre israeliska tonåringar mördares.

Och - nej - jag säger inte att det var Hamas som gjorde detta....men det var trots allt vad som blev den tändande gnista i den krutdurk som Mellanöstern-situationen alltid är.


Det finns människor i båda länderna som vill räcka varandra händerna.


Läs gärna detta blogginlägg


Jag gråter när jag läser om döda barn och hem i ruiner i Palestina.

Och jag gråter när jag läser om hur man inte kan vara säker för att inte beskjutas av raketer någonstans i Tel Aviv.


Ingen ska behöva ha det så.

Ingen palestinier och ingen israel!


Jag önskar och hoppas och ber om ett avslut på det grymma våldet!

För varje palestiniers och varje israels skull!





Av Kaela - 16 juli 2014 10:17





En som manipulerar kan vara svår att upptäcka.

Plötsligt sprattlar man bara i deras nät.

Men vid en av våra kurser i "Gränsdragning" på Frivilligcentralen togs den här frågan upp - och vid nästa kurstillfälle kom en av deltagarna med nedanstående text.

Hon hade hittat den på nätet - men mindes inte var!


En som försöker manipulera kan gå till väga så här:


De är bra på att få dig att känna att du står i tacksamhetsskuld och det sker direkt eller indirekt.
De får dig att känna dig skyldig för att någon person mår dåligt. Det blir ditt fel när något går fel eller dåligt. Kontentan är att det är fel på dig – inte att din handling var felaktig eller mindre lämplig.


Om du framför kritik så kan det vända på det så att det blir du som gjorde fel. Tex. Att du sa det på fel sätt, uttryckte dig klumpigt eller att de överdriver din kritik. De kan också peka på hur värdelösa de själva är så du ska få dåligt samvete.
De får dig att göra saker som du egentligen inte vill och som känns mindre bra efteråt.


De håller tillbaka beröm – men är snabb på att ge kritik eller att få dig att känna dig otillräcklig- allt sker för att du ska känna att du inte räcker till, vilket gör dig underlägsen och då ännu mer mottaglig för ny skuldbeläggning.


Ge akt åt pendlarna. Vid denna form av manipulation är personen ömsom vänlig, uppmärksam och säger positiva saker om dig för att senare bli tvär, avståndstagande, tyst eller negativ. Du blir osäker, undrar vad du har gjort för fel och dessutom gör de dig beroende av dem. Det är den värsta formen av manipulation – och dessutom alltför vanlig

Av Kaela - 16 juli 2014 08:53

 

Lånat bilden här


Sitter här och ler - fast ingen ser mig och mitt leende.

Men mitt hjärta känner det - och slår ett par extraslag av glädjen som mitt leende gav det.


Varför ler jag?


Jo jag har just läst en helt underbar artikel i Expressen av Marcus Birro.


Gör det du också -  och få ditt djupaste leende tänt.

Av Kaela - 16 juli 2014 07:28

 




En liten geting flyger mej vilset förbi
där jag sitter
i trädgårdsbersån.
Så fylld av dess surrande bienergi
att fylla upp nektardepån:

Så ser den ett blomhav och dyker så strax
och letar bland stjälkar och blad,

men det blomhav den finner är duk utav vax,
med ratad citronmarmelad.

Och getingen suger för drottning och kupa
och fastnar i kletet och hur det sen gick,
så slet den sig loss och föll ned huvudstupa
i gräset och stack sen med mord i sin blick.

Den getingens ilska jag nog hade väckt,
för jag skrattade visst ganska rått.
Och när jag såg att den vände med hela sin släkt -
Jo då, vet ni,
rusa jag brått.

Och jag kuta och fäkta med armar och ben
och tog skydd bak en gårdspalisad.

Där snopen jag åsåg i kvällssolens sken,
att intresset nog inte var jag;

Utan vaxdukens klet
av citronmarmelad.


Göran Hansson

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards