Alla inlägg den 4 augusti 2014

Av Kaela - 4 augusti 2014 19:45

Du som älskar djur kan bara inte missa den här sidan.

Underbara funderbara nyheter om våra fyrbenta vänner.


Som detta till exempel - du ser rätt - det är kattungar som diar den vita tiken.

Inga rasfördomar där.

Bilden från en vän vars vän äger hunden och ägde kattmamman som doh strax efter förlossningen - tiken fick två ungar som båda var dödfödda.


 

Av Kaela - 4 augusti 2014 18:10


 



Våldsamma och sensationsinriktade löpsedlar skriker ut sitt budskap emot oss överallt - utanför tobaksaffären - i kassakön på ICA eller Konsumvar dag men varför fser vi så sällan på löpsedlarna goda nyheter?


Tror tidningarna att vi hellre läser om våld och övervåld?

Än att läsa om  hur människor förändrar livet för sig själva och för andra genom att sprida gohet, omsorg, kärlek.


Vilka nyheter behöver vi och vilka vill vi egentligen läsa om?


Jag vet helt säkert att jag inte behöver våldets ansikte grinande emot mig när jag slår upp tidningen.

Jag vill läsa om något som blir bättre.

Om politiker som gör sitt yttersta för att skapa ett bra samhälle för alla istället för att ägna sig åt röstfiske och anfall på den som tycker annorlunda.


Jag vill läsa om grannen som alltid fanns där för en liten unge som hade det otryggt hemma - och att detta ledde till att den här lilla ungen vuxit upp till en person som klarar sig bra.,


Jag vill läsa om vänlighetens och kärlekens uttryck mellan människor istället för att se hur våldet får spaltmeter efter 



En undersökning på högskolan Ersta Sköndal visar att femton procent – cirka 1 350 000 personer – av alla svenskar är engagerade för någon socialt inriktad organisation.


Ännu fler, 20 procent eller 1,8 miljoner, är engagerad inom idrottsrörelsen.


ånga frivilliga vittnar om att de helt utan ekonomisk ersättning får tillbaka mer än vad de ger.


Ja inte i pengar förstås.

Men i vänskap, livsglädje och kärlek.

Väldigt goda kapital alla tre.


Enligt  professor Hans Rosling blir världen inte sämre.

Utan tvärtom bättre.

Eller vad sägs om  att på 60-talet föddes fem barn per kvinna.

Idag är världen nere i 2,5 barn per kvinna.

Svenskar tror att världen är mycket sämre än vad den är, säger Rosling och hänvisar till en studie som genomförts i ämnet.

Så vi vet inte att den extrema fattigdomen har halverats på 30 år eller att 80 procent av alla ettåringar vaccineras.

Att flickor går i skolan i nästan samma omfattning som pojkar.


Varför tror du att vi tror att världen är mycket sämre än den är.

Jo just för att dåliga nyheter, krig och övervåld får de bästa platserna i tidningarna.

Skulle någon tidning våga skriva det Rpoling kommit frm till på sin förstasida?


Jag är inte säker på det.

Världen är på rätt väg.

Men det behövs ännu många goda krafter.

Och tidningar som vågar skriva om det positiva som händer!





Av Kaela - 4 augusti 2014 05:45



  


Överallt finns de
- de utsträckta händerna
och de frågande ögonen
Jag känner min skuld
-jag vill trycka dem alla
och tysta frågorna i deras ögon
Men de är så många
mina två händers otillräcklighet
bjuder på den typiska turistgesten
- Sorry, no money


Eva Jagrell

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards