Alla inlägg den 13 augusti 2014

Av Kaela - 13 augusti 2014 21:44

 




Det finns en underbar psalm i den svenska psalmboken som jag alltid läser när jag är trött eller ledsen - eller båda delarna.

Ikväll är jag väldigt, väldigt trött.

Dagen har inneburit många möten med människors nöd, ensamhet och utsatthet.

Jag känner det som om jag bar på tunga stenar.

Kanske känner du likadant - av en eller annan anledning.

Pröva då att läsa den här psalmen (nr 606 tror jag det är i Psalmboken, och du ska upptäcka att stenarna ramlar av.


Jag vill önska dig en natt när du får sova som på moln - som ett barn  i trygga armar med den!


Det gungar så fint när han bär dig, mitt barn.
Han går på så mjuka sandaler.
Hans mantel är vävd av det lenaste garn.
Hans arm är så stark, hans doft är så ren.
Han känner var rot och var grop och var sten,
och han nynnar en sång, som han gjorde en gång
till stjärnornas ljusa koraler.


Mitt barn, du är buren i Skaparens famn.
Han andas intill dig så nära.
Han håller omkring dig. Han känner ditt namn.
Han gråter med dig, han ler när du ler.
Du är aldrig ensam och oönskad mer,
för du hör honom till, Herren Jesus, som vill
till himmelens glädje dig bära.

Av Kaela - 13 augusti 2014 15:15

Om jag känner mig så pss dålig att jag larmar ambulans vill jag int att mitt tillstånd ska bedömas av ambulanspersonalen.


Detta var vad som hände en ung man på 20 år i Skåne.

Efter att ha tatuerat sin arm blev han dålig på natten.

Men ambulanspersonalen (med telefonkontakt med jourl'kare) bedömde att han kunde stanna hemma.

7 timmar senare tog han sig på egen hand till Lunds lasarett.

Han hade då livshotande blodförgiftning.


Läs mera i Kvällsposten


Av Kaela - 13 augusti 2014 08:32


 




Ibland får man göra en upplevelse som verkligen värmer hjärtat.


Jag var på väg till ett sammanträde igår när en gammal kvinn en bit bort snubblade och föll och skrapade sig ganska illa.

Nära henne fanns en tio-tolvårig kille som såg ut att vara på väg hem från skolan.

Han rusade fram och försökte hjälpa henne upp, vilket hans krafter förstås inte räckte till.

En man kom fram och hjälpte till och de satte kvinnan på en bänk.
Medan mannen ringde amblans och i väntan på den satt denne fantastiske lille kille och smekte hennes hand och kind.


Jag blev nästan tårögd - ocvh insåg att det finns hopp för framtiden.




Av Kaela - 13 augusti 2014 05:49

 


Nu blandar månen sitt sken i parken

med brokigt målade lyktors sken

och var kontur tecknas klar på marken,

var sten, var krona, var spenslig gren.

och hela stan myllrar kring i parken,

det smäktar älskog bland träd och buskar,

det smäktar älskog i lönnallén,

det är så trolskt i augusti månsken,

det är så mystiskt i månens sken.

 Gustav Fröding

Av Kaela - 13 augusti 2014 05:43

 


Idag är det onsdagen 13 augusti och Kaj har namnsdag!


Jag gratulerar!


  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards