Alla inlägg den 14 augusti 2014

Av Kaela - 14 augusti 2014 07:30

 

Bilden lånad av en vän



Visste du att vår glädje styrs till 50 % av våra gener, 10 % av yttre omständigheter som jobb, boende, pengar etc och vi kan påverka vår egen glädje till 40 %!


Hur gör då jag för att vara glad även när det är tufft?

För så är det ju ibalnd för oss alla!


Jag tänker på indianhistorien, där den gamla kloke indianen förklarade för sitt barnbarn att ”vi har en god glad varg och en ond arg varg inom oss och att de två bråkar och slåss hela tiden.

Vilken varg vinner då? frågade barnbarnet. Den du matar, svarade mannen.


Det ligger mycket livsvisdom i det svaret!


Matar du och jag vår glädje?


Så är stor del av vårt samhälle där många mår dåligt -  styrt av nyheter av skandal och misslyckanden världen över. Lätt att mina egna tankar blir missmodiga då och att ledsamheten och kanske till och med hopplösheten tar över.

Då gäller det att hitta de små glädjeämne som tillvaron faktiskt ändå alltid bjuder på.


Ett sätt att bli glad är - har jag märkt - . att våga ge andra beröm och verkligen mena det.

När jag ser att de blir glada blir jag glad också.


Så - kära vänner - idag går vi ut och berömmer våra barn, vår partner, våra arbetskamrater - och jag lovar att vi innan kvällen kommer att ha ett stort mått av glädje inombords!


På tal om det käre läsare - du vet väl om att du är oändligt värdefull - en unik människa som många älskar....

Av Kaela - 14 augusti 2014 05:42

 


Idag känns det verkligen att högsommaren är över.

Luften doftar höst .


Himlen är röd vid horisonten och jag minns att jag hört att det i bondepraktikan står: Röd morgon våt hatt - röd afton klar natt.


Om det stämmer får man inte glömma paraplyet eller regnrocken idag!


Det finns också ett ordspråk som säger ungefär detsamma:

Afton röd gör morgon söt, morgon röd gör afton blöt.

Så idag får markerna nog en efterlängtad dusch!


Vatten är ju förutsättningen för liv - så det gäller att vara tacksam för  regnet.

Den här sommaren har ju varit fattig på regn och det har visat sig när man rört sig i naturen.

Mycket är gult och torrt som brukar stå grönt.


Jag önskar DIG en dag när du känner att du är tillfreds med livet!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards