Direktlänk till inlägg 14 augusti 2014

Bestäm dig för att vara glad - det är faktiskt möjligt

Av Kaela - 14 augusti 2014 07:30

 

Bilden lånad av en vän



Visste du att vår glädje styrs till 50 % av våra gener, 10 % av yttre omständigheter som jobb, boende, pengar etc och vi kan påverka vår egen glädje till 40 %!


Hur gör då jag för att vara glad även när det är tufft?

För så är det ju ibalnd för oss alla!


Jag tänker på indianhistorien, där den gamla kloke indianen förklarade för sitt barnbarn att ”vi har en god glad varg och en ond arg varg inom oss och att de två bråkar och slåss hela tiden.

Vilken varg vinner då? frågade barnbarnet. Den du matar, svarade mannen.


Det ligger mycket livsvisdom i det svaret!


Matar du och jag vår glädje?


Så är stor del av vårt samhälle där många mår dåligt -  styrt av nyheter av skandal och misslyckanden världen över. Lätt att mina egna tankar blir missmodiga då och att ledsamheten och kanske till och med hopplösheten tar över.

Då gäller det att hitta de små glädjeämne som tillvaron faktiskt ändå alltid bjuder på.


Ett sätt att bli glad är - har jag märkt - . att våga ge andra beröm och verkligen mena det.

När jag ser att de blir glada blir jag glad också.


Så - kära vänner - idag går vi ut och berömmer våra barn, vår partner, våra arbetskamrater - och jag lovar att vi innan kvällen kommer att ha ett stort mått av glädje inombords!


På tal om det käre läsare - du vet väl om att du är oändligt värdefull - en unik människa som många älskar....

 
 
TantGlad

TantGlad

14 augusti 2014 08:51

Många kloka ord. Jag känner själv stor tacksamhet och glädje över de små tingen i livet. Ja GLA är jag så det räcker, och dela ut beröm gör jag också för jag tycker det är jätteroligt att glädja andra människor.
Nu berömmer jag dig för ett fint inlägg / kram.

http://tantglad.bloggo.nu

Kaela

14 augusti 2014 20:33

Ja - att välja glädje tror jag han säger Kaj Pollack!
Och han har rätt.
Härligt att du också vet det!

Stor kram till dig!!

 
skrivmoster

skrivmoster

14 augusti 2014 22:25

Jag tänkte på Kaj Pollack - att välja glädjen. Vi har den möjligheten även om vi inte alltid lyckas. Tack för dina alltid så kloka ord!
Varm kram och trevlig helg från mig fortfarande i norr.
Jag väljer glädjen fast vi har sorg och begravning att klara av innan vi vänder åter.

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

15 augusti 2014 05:40

Glädjen kan ju alltid finnas där längst inne - även mitt i sorgen.
Det är märkligt med glädjen - den vill egentligen väldigt gärna bo i oss - och vi har nog en ständig längtan till glädje.

Beklagar sorgen - det är alltid tungt att möta den!
Men märkligt nog kan den ibland ändå bära välsignelse på vingen.

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards