Alla inlägg den 16 augusti 2014

Av Kaela - 16 augusti 2014 19:29

En intensiv dag för både oss och lilla Stella. Nu sitter hon nybadad bredvid mig i soffan. Känner mig så tacksam och så oändligt rik...........

Av Kaela - 16 augusti 2014 10:21

 



Finns det något som kan få oss människor att inse hur små vi är emot naturens krafter som just åska.

Den låter ju - och den blixtrar.

Och vi vet att den kan ställa till det ordentligt.


Morgonpromenaden som jag gärna startar lördagen med blev inställd idag just på grund av att Tor visade humör.

Regn kan jag ta - det behöver vi.

Men åskan....


Nej den gillar jag inte!


Hittade faktiskt en grupp häromdagen på Facebook som heter "Vi som gillar åska"

Den kommer jag definitivt inte att gå med i.


Men kan du tänka dig - att när jag sökte - så hittade jag faktiskt också en grupp som heter "Vi som gillar regn av hela vårt hjärta"


Kommer jag att gå med i den då?


Njaaa.tiden är lite för knapp för ytterligare engagemang.

Och - av hela mitt hjärta....det är nog att ta i.


Facebook tycks ha grupper för precis allt.

Jag har inte haft varken tid eller lust att göra en ordentlig undersökning - men jag har upptäckt många lustiga grupper där.


Ibland undrar jag vad Facebook gör med oss?

Kommer vi snart att umgås bara per Facebok - eller kommer möten mellan människor istället att så småningom ta överhanden.

Det kan ingen av oss veta.


Men jag vet vad jag hoppas.

Inget slår möten med människor i verkligheten!



Av Kaela - 16 augusti 2014 09:22

Idag kommer lilla Stella till farmor och farfar! Vi möter henne inne i stan så om det bara slutar ösa ner och åska så kan vi gå lite på den augustifest som just nu ser ut att regna bort.

Av Kaela - 16 augusti 2014 08:36

Vi har några favoriter i familjen.

Och märkligt nog är det nästan alltid grytor.


Denna kyckling i jordnötssås är en av dem.



DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

Receptet är för fyra personer.


500 g kycklingfiléer

2 st äpplen

2 st vitlöksklyftor

1 dl salta jordnötter

1 tsk hackad färsk röd chili

2 msk jordnötssmör

rivet skal och saft av 1⁄2 st lime

1 msk farinsocker

1 dl vatten

2 1⁄2 dl matlagningsgrädde

1 st hönsbuljongtärning

1 msk vanligt smör

En halv tesked salt


SÅ HÄR GÖR DU:

Skär kycklingen i strimlor.

Kärna ur och strimla äpplena.

Skala och hacka vitlöken.

Hacka nötterna.

Vispa ihop nötter, chili, jordnötssmör, lime, farin, vatten, grädde och smulad hönsbuljong i en gryta.

Låt koka upp.

Bryn kycklingen, lite i taget i smör i en stekpanna.

Lägg över i grytan och låt koka cirka 10 minuter.

 Smaksätt med salt.

Fräs äpple och vitlök och rör ner i grytan.


Servera med ris!


Grönsaker har blivit lite olika, men gott till är broccoliklyftor.


Tyvärr har jag ingen bild.

Av Kaela - 16 augusti 2014 08:32

 




Det är dom oskyldigaste

och enklaste sakerna

jag kanske längtar till mest

-  du.


Till den lättaste av kyssar,

som i förbifarten eller

att bara se varandra på håll.

Att skala potatis tillsammas

eller hastigt ta en drink före middan.

Att slå in en present till barnen,

att säga något om maten.

Eller den häftiga diskussionen

framför några exotiska frukter

i snabbköpet!

Och att bära hem kassarna

som skär in i händerna.
Till allt detta

som vore omöjligt

att uppleva så starkt

om vi inte stod varandra

mycket nära.


 Urban Torhamn

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards