Alla inlägg den 3 september 2014

Av Kaela - 3 september 2014 16:17


 


Jag satt i samtal på mitt arbete med en förtvivlad kvinna idag.

Hon är hörselskadad och ville ha en frivillig med sig när hon behöver uträtta ärenden eller handla.


Varför undrade jag?


Jo, därför artt hon känner sig illa behandlad när hon missförstår eller frågar om.

En person/expedidit/ hade dessutom frågat henne om hon var "dum i huvude.

(Man kan ju undra var man annars är dum någonstans - om inte i huvudet)


Jag blev väldigt upprörd av att höra detta.

Jag trodde folk var mera allmänbildade.


Det jag kunde göra var att lova denna kvinna att göra vad jag kunde för att hitta en frivillig - och att försökra henne att det inte var hon som var dum.


Dumma är de som säger en sådan sa.


Och obetänksamma är de som inte har tid att säga det de nyss sa en gång till när personen frågar om!

Av Kaela - 3 september 2014 09:50

 



Jag tror på den ensamma människan
på henne som vandrar ensam
som inte hundlikt löper till sin vittring,
som inte varglikt flyr för människovittring:
På en gång människa och anti-människa.

Hur nå gemenskap?
Fly den övre och yttre vägen:
Det som är boskap i andra är boskap också i dig.
Gå den undre och inre vägen:
Det som är botten i dig är botten också i andra.
Svårt att vänja sig vid sig själv.
Svårt att vänja sig av med sig själv.

Den som gör det skall ändå aldrig bli övergiven.
Den som gör det skall ändå alltid förbli solidarisk.
Det opraktiska är det enda praktiska
i längden.


Gunnar Ekelöf

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards