Direktlänk till inlägg 3 september 2014

Det är inte den som hör illa som är dum i huvudet!

Av Kaela - 3 september 2014 16:17


 


Jag satt i samtal på mitt arbete med en förtvivlad kvinna idag.

Hon är hörselskadad och ville ha en frivillig med sig när hon behöver uträtta ärenden eller handla.


Varför undrade jag?


Jo, därför artt hon känner sig illa behandlad när hon missförstår eller frågar om.

En person/expedidit/ hade dessutom frågat henne om hon var "dum i huvude.

(Man kan ju undra var man annars är dum någonstans - om inte i huvudet)


Jag blev väldigt upprörd av att höra detta.

Jag trodde folk var mera allmänbildade.


Det jag kunde göra var att lova denna kvinna att göra vad jag kunde för att hitta en frivillig - och att försökra henne att det inte var hon som var dum.


Dumma är de som säger en sådan sa.


Och obetänksamma är de som inte har tid att säga det de nyss sa en gång till när personen frågar om!

 
 
kristina

kristina

3 september 2014 18:01

Så förskräckligt.jag trodde sånt inte förekom idag när vi anses upplysta om vad hörselskador är. När man lever mitt idet så tror man att sånt inte förekommer men jag här sonen säga att fast lärarna vet att han är hörselskadad så talar de så tyst att han inte hör och då är det en utbildning för arbetsterapeuter som verklgein ska ta hänsyn o beröra kramar

http://ruach.blogg.se

Kaela

4 september 2014 05:28

Jag håller med dig Kristina.
Trodde inte heller att det förekom.
Men just detta - att människor inte orkar anstränga sig lite extra, som din son råkar ut för.
Det har jag hört flera hörselskadade tala om.
Det behövs tydligen fortfarande en massa upplysning.

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards