Direktlänk till inlägg 13 september 2014

En väg till glädje - förnöjsamhet

Av Kaela - 13 september 2014 13:25

 



Förnöjsamhet handlar om att uppskatta det som är bra.

Att uppskatta betyder ”ta upp en skatt”.

Skatter är ofta gömda eller nedgrävda så att vi inte ser dem inär vi befinner oss mitt i vardagens hets och brådska.


Man ska inte jämföra sig med andra - hör man ofta.

Och det är ju sant i en viss utsträckning.

Om jämförelsen leder till att jag blir avundsjuk och tycker att alla andra har det mycket bättre än vad jag har det - ja då är ju jämförelsen inte bra.


Man måste göra jämförelsen i akt och mening att få uppleva att jag är nöjd - förnöjd med det som är mitt liv.


Imorgon ska vi rösta.

Det är stort aqtt vi får göra det.

Många får inte.


När jag vrider på min vattenkram forsar det rent vatten ur den.

På hur många ställen på jorden är det så?


Även om många har en högre lön än mig - så räcker ju min lön både till det jag är i absolut behov av och lite till.

Så är det för de flesta i vårt land.


Förnöjsamhet tror jag  - det är en egenskap som håller på att gå förlorad hos många av oss -  de 20% världsmedborgare som lever på 80% av jordens tillgångar


Men innan vi skriver vårt in memoriam över den egenskapen kanske vi ska ta fram den och damma av den lite.

Och upptäcka att vi faktiskt bara behöver säga förnöjsamhet - ta ordet i vår mun - för att vi ska känna hur en känsla av välbehag sprider sig inom oss.


Och börja leta efter orsaker att verkligen känna ordets hela innebörd.





 
 
Himmelriket

Himmelriket

13 september 2014 18:33

Hur kommer det sig att du är så förnöjsam?

http://fran-kahog

Kaela

13 september 2014 19:59

Därför att jag har upptäckt att förnöjsamhet är vägen till glädje och harmoni i livet!

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards