Direktlänk till inlägg 26 oktober 2014

Tömma skåp och lådor......packa ner - förhoppningsvis till någon annans glädje!

Av Kaela - 26 oktober 2014 08:30

 



Snart ska vi säga farväl till "Paradiset" - det hus som inte längre är vårt.

Och vi har - som du som följer bloggen sett - bestämt oss för att den vidare livsvandringen ska ske med lätt bagagage.

Just nu packar vi säckar och kartonger som ska gå till andrahands-butiken "Bröd till bröder" eller "Bra begagnat"  som den nog heter numera - men jag gillar det första namnet väldigt mycket!

Glas som stått i skåpet - och aldrig använts - dukar likaså - och en massa annat som fyllt flera skåp.

En del arvegods - annat har fått stå kvar av nostalgi.


Men jag behöver ju inte sakerna. Inte allihopa i varje fall....något från farmor och farfar, något från mormor och morfar, något från mor och far - och från fastrar och mostrar.....för att låta handen glida över - till hjälp mot längtan efter det som var.


Fina glas som någon kan uppskatta - och dessutom betala en slant för - som blir till hjälp för kvinnor att starta företag och kunna försörja sina familjer, stöd till kamp för mänskliga rättigheter, hjälp till någon som har det svårt just i min stad....med mera, med mera.

Man kan ju tycka att det inte kan bli så mycket pengar - för "gammalt skräp".

Men en i butiken sa till oss när vi lämnade att en lördag kan de sälja för mellan 40-60 000!

Glad om några av de kronorna kommer från det som fyllt mina skåp.


Det enda jag inte kan skiljas ifrån är böcker....mycket mycket få av dem i varje fall.

En och annan som jag inte har något förhållande till.

Men jag älskar att gå och titta på titlarna och minnas boken....som att säga hej till en gammal vän.


Min man undrade häromdagen om jag måste ha  så många gamla vänner i bokhyllorna....och vad svarar man på det inför beslutet om lätt bagage!

Ja, det får bli det sista vi går igenom....

Det blir nog en rapport om det också.


I det vi packar ner just nu har vi hitintills nått siffran 147. saker....oj...så mycket vi släpat på....







 
 
TantGlad

TantGlad

26 oktober 2014 09:10

Ja man har nog svårt att säga farväl till kära böcker.
Ha nu en skön söndag/ kramen.

http://tantglad.bloggo.nu

Kaela

26 oktober 2014 15:21

Ja en bra bok är ju som en fin kompis - som man tillbringat en fin stund med...

Kram och du - vi håller i våra böcker - eller hur?

 
Eva Trillian

Eva Trillian

26 oktober 2014 10:07

Ja, tänk vad man samlar på sig - utan att för den sakens skulle faktiskt ha samlat.
Och böcker - jag är som du där ... svårt att skiljas ... :)

http://provtyckningar.blogspot.se

Kaela

26 oktober 2014 15:20

Ja egentligen undrar man stundtals vem som placerat allt detta i ens förråd....

Böckerna vet jag precis vem som ställt in i bokhyllan - de är kära vänner....

 
kristina

kristina

26 oktober 2014 18:42

vad duktiga ni är. Håller med dig om att böcker är svåra att skiljas ifrån.Hade en vän som sa att det är på böckerna man läser man ser vem den andre är. Hoppas att skiljandet inte tar för hårt.Alltid lättare att göra sig av med saker om man vet att andra får nytta av det kram

http://www.ruach.blogg.se

Kaela

27 oktober 2014 05:42

Ja det ligger nog en hel del i det - att man ser vem en person är på böckerna han eller hon läser.
Det är inte duktigt att rensa.
Frånsett böckerna har det varit skönt att bli av med en massa barlast!

Kram till dig Kristina med en innerlig önskan om en fin vecka till dig och de dina!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards