Direktlänk till inlägg 4 november 2014

Frihet är inte yttre omständigheter

Av Kaela - 4 november 2014 13:30

 

Bilden lånad av den unga kvinnan jag skriver om



Det är lätt att tänka sig att frihet är lika med avsaknad av gränser.

 Och att tänka att om man fri är det är lika med att inte behöva rätta sig efter någon annans uppfattning, påbud eller förbud. Frihet(för de flesta av oss) i sin allra friaste form är att enbart få göra det som faller mig själv in, det som jag själv vill och det jag själv beslutar mig för. .


Jag har just haft ett samtal med en ung kvinna som efter en olycka är hänvisad till att leva med rullstol.

Hon är ju verkligen inte fri i den bemärkelse vi vanligen avser.


Det vilade en så fantastisk harmoni över denna unga kvinna att jag näst intill bländades.

Jag bad henne berätta lite om sig själv.

Hon sa: Före olyckan var jag en ganska tråkig och självupptagen person....jag tänkte ofta att  "Ingen älskar mig". "ingen bryr sig om mig" ,vilket gjorde  att jag inte såg den kärlek som hela tiden fanns runtomkring mig.

I och med olyckan upptäckte jag vilka fantastiska vänner jag har, vilken fantastisk familj....

Och mitt i insikten om att jag för all framtid  kommer att sitta i rullstol (om det inte sker ett under) kände jag mig så förunderligt fri och ja....glad.


Det var som att all den kärlek som strömmade emot mig gav någonting inom mig vingar.


Nu kom hon här och vill bli frivillig.

Hon sa att det är något jag saknar i mitt liv idag - och det är att vara behövd.

Jag kan inte dra någons rullstol för jag sitter själv i en.

Men jag kan hålla handen, jag kan lyssna och finnas där.


Kanske är det så  att när vi möts av kärlek - eller - som i hennes fall - upptäcker den kärlek som omger oss - som vi vill ge ut till andra.


Och inser att frihet är något annat än att vara fullständigt fri att göra  vad man vill varje minut.


Frihet är - tror jag - att inse att jag är herre i mitt liv - oavsett omständigheterna.

Gång på gång har jag i mitt jobb glädjen att möta  människor med en särskilt positiv utstrålning, de bejakar vardagen för alla -  och de vill dela med sig!


Förunderligt och stort!





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards