Alla inlägg den 5 januari 2015

Av Kaela - 5 januari 2015 19:51


 



Detta är en slags köttfärspaj som jag kallar fusk-lasagne.



DETTA BEHÖVER DU TILL KÖTTFÄRSSÅSEN

 gul lök

500 g blandfärs
1 burk krossade tomater
2 msk msk ketchup
2 dl creme fraiche
salt
svartpeppar
 vitpeppar
 
DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA TILL OSTSÅSEN
3-4dl mjölk
2msk vetemjöl
3 dl riven ost
salt o peppar
 
Ostsåsen kokar du så här:

Smält margarinet i en ny kastrull, häll i mjölet och vispa runt.
Häll i mjölken och låt koka till en lös sås. 

Ha inte för hög temperatur på spisen, för då finns chansen att såsen bränns.

Ta av kastrullen av spisen och tillsätt osten, vispa en liten stund tills allt är blandat.

 
Så behöver du bandspaghetti som du kokar och lägger i formen först.
 
 
Så här gör du köttfärssåsen
 
Bryn köttfärsen och löken.
Tillsätt resten av ingredienserna.
Koka bandspagetti och lägg så det täcker botten på en stor ungsform.
Lägg över köttfärsen och sedan på med ostsåsen in i ugnen på 200°C i ca 20 minuter.
 

Av Kaela - 5 januari 2015 10:30

 



I fredags innebar mitt arbete bland annat att besöka en dam på ett äldreboende eller som man ska säga idag; särskilt boende.


Från mina papper visste jag att det var den ena dottern som kontaktat oss på FC.

Hon tyckte att mamman som gick mot nittio år, behövde någon som kom och hälsade på.

I papperna kunde jag också läsa att denna kvinna hade två döttrar och att båda bor ganska nära vår stad..


När jag gick in genom porten möttes jag av den doft  av instituion som jag genom mina år som samordnare på en frivilligcentral lärt känna som ett slags signum för dessa boenden.
Lite kiss, lite mat och så - förstås - doften av bonvax.


Den personal som öppnade för mig då jag ringde på gick före mig allra längst bort i korridoren där hon knackade på.

På dörren stod: Här bor xxxxx.

Första gången jag såg det tyckte jag det var lite gulligt.

Men med tiden har jag börjat undra över om vi tar efternamnen ifrån våra gamla.
I någon slags galen strävan att "förbarnsliga" dem.

På våra dörrar där vi bor står hela vårt namn.


Varför inte på dörren till det rum där vi får vår sista bostad på jorden?


En nätt liten kvinna satt i rummets enda fåtöj och lyssnade på radio.
Hon såg lite frågande på mig.
När jag presenterade mig och förklarade att jag kommit för att hennes dotter ville att hon skulle få en frivillig som besökte henne tittade hon hastigt upp på mig och sa: "Det kan jag tro"

Men se, det behöver jag inte.
Jag har två döttrar.


Jag försökte försiktigt påpeka att de ju arbetade på vardagarna och att det kunde vara roligt att få besök en alldeles vanlig vardagsförmiddag svarade hon inte.
Hon bara tittade länge på mig.
Efter en stund sa hon:
Jag ska tänka på`t.
Om du skriver din adress på det här kuvertet så skickar jag mitt svar.

Hon behövde verkligen inte tänka länge.

Idag låg svaret i brevlådan.


Jag fick många tankar av det brevet. Tårarna (som ofta kommer i mitt jobb) rann medan jag läste.
Vi behöver många lektioner när det gäller att inse att även den som är gammal och inte praktiskt kllarar sig själv har egen vilja och egna ord.

Jag citerar det ordagrant här:


Till frivillighetsdamen.

Goddag!

Tack!

För att du kom och var rar och snäll.
Men nej tack!
Jag behöver ingen människa.

Döttrarna tror jag är dum.

Men jag måste få säga, att dum är jag inte.
Gammal, det  är jag, men inte dum.
Jag har inte långsamt.
Min käre make xxxxx som gick bort för över trettio år se, det är liksom att han kommer och hälsar på mig.

Nästan som jag sitter och pratar med honom.

Så verkligt känns det.

Tack igen!

Men nej tack!


Goda hälsningar

xxxxxxxxxx








Av Kaela - 5 januari 2015 09:26

 


Trött
och ensam
Trött
så sinnet värker.
Nedanför hällarna
silar smältvattnet.
Fingrarna är stumma,
knäna skälver,
det är nu,
nu, du inte får släppa.


Andras väg
har rastplatser
i solen
där de mötas.
Men detta
är din väg,
och det är nu,
nu, du inte får svika.


Gråt
om du kan,
gråt
men klaga inte.


Vägen valde dig-
och du ska tacka.


Dag Hammarskjöld

Av Kaela - 5 januari 2015 06:22

 


Trettondagsafton!

Helgdagarna avlöser verkligen varandra.

Men nu är det ju den sista imorgon - trettondagen!

Som på bilden ser det inte ut utanför mitt fönster.

Men det gjorde det trettondagsftonen 2011.

Fast då var det ute i skogen - där jag bodde då.


Nu vidtar det som de gamle kallade oxveckorna.

Oxveckorna, är ju enligt  muntlig tradition, perioden efter trettonhelgen fram till och med fettisdagen.

Många vardagsveckor utan helg.

Men ändå - vi går mot ljusare tider.

Ännu märker vi det inte, men snart kommer det att vara ljust när vi går till jobbet.

Det är något att se fram emot.


I min stad är det -2 grader nu i arla morgonen.

En solig dag utlovas.

Inte så dumt.

Solen har vi inte varit bortskämda med.


Hanna och Hannele kan vänta sig ett och annat grattis och kanske i bästa fall en blomma eller en tårta.

De har namnsdag idag!


Avgav du något nyårslöfte - och hur gör du för att hålla det?

Om du lovat att börja på gym kan du få problem.

Det sägs att gymen blir överfulla i januari.


Oavsett vad du lovade att göra bättre i år.

Ta en dag i taget och låt förändringen ta sin tid.

Så ge inte upp om din förändring känns motig i början.


Någon har sagt att det är lika långt ut ur skogen som det var in.....


Önskar DIG en fin trettondagsafton!

Var rädd om dig!


Det finns bara en DU!






Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards