Alla inlägg den 8 januari 2015

Av Kaela - 8 januari 2015 20:19

 



Lycka - ja det är ett sådant där ord som jag har lite svårt för.

Det glittrar om ordet.

Men jag är inte riktigt säker på om glittret bara är utanpåverk eller om det finns något beständigt i det.


Ett ord som lycka använder vi ju för att definiera ett tillstånd.

Finns det något som vi människor strävar efter och jagar efter så mycket som att bli lyckliga?


Jag tror knappast det.


Vi tror att när vi får den nya klänningen, nya lägenheten, blir klara med studierna, får barn, när barnen blir vuxna, om vi får drömjobbet - ja då ska vi bli lyckliga.


För att inte nämna om vi skulle vinna mycket pengar.

Då skulle vi bli riktigt superlyckliga.


Men tänk om lycka är något helt annat.

Många studier visar på att vi blir lyckligare av att spendera pengar på andra än på oss själva.

Människor som spenderar större andel av sin inkomst på andra eller ger till välgörenhet är lyckligare än de som spenderar allt på sig själva.

De som spenderar mera tid för att hjälpa eller underlätta för någon annan blir lyckligare än den som får möjlighet att spendera massor med tid på sig själv.


Genom att arbeta tillsammans med andra för en bättre värld genom att använda sina förmågor, blir man lyckligare, säger till exempel Bengt Brülde, lyckoforskare vid Göteborgs universitet.


Och jag ser sanningen i att generositet gör oss lyckliga varje dag.

Aldrig någonsin under mitt liv har jag mött så mycket lyckliga människor som jag gör nu när jag arbetar som samordnare på en Frivilligcentral.


Pröva bara att tänka  på  hur det känns när du bestämmer sig för att dela med sig. Hur det känns när du gör det. Och hur det känns efteråt?


Givmildhet - generositet - märker du att redan orden gör dig mera tillfreds?


Det är ingen magi eller något annat konstigt.

Det är bara att vi egentligen är människor som vill vara utgivande.

Gå en bit med någon.

Dela någons nöd.

Stötta den som har svårt att gå själv.


Det är sånt vi mår bra av.

Vi blir dessutom friskare.


Ju mer komplex tillvaron blir, desto viktigare är det att vi försöker hitta de grundbultar som kan styra resten.


Och en av människans grundbultar är att hon är en social varelse.

Med behov av stöd ibland -  och behov av att behövas.

Så den generösa människan kommer nära det ursprungliga i sitt inre är min teori.

Och mår därför så förträffligt bra!



Av Kaela - 8 januari 2015 06:24

 


Igår föll snön men idag är det 3 grader +.
Och det regnar.

Så det vita som klätt Norrköping så fint är nog snart ett minne blott.


"det är en sån vinter i år" sa någon på mitt jobb igår.

Snö som kommer och går.

Och åtminstone på mina breddgrader tycks det vara så.


Vädret är det mest demokratiska vi har.

Åtminstone på samma plats är det lika för alla.

Kanske därför vi så gärna pratar om det.


Idag är aovsett väder en dag att ta emot som en gåva.


Och du som heter Erland kanske blir lite extra uppmärksammad eftersom du har namnsdag!


Igår hade jag ett härligt möe på mitt jobb.

En ny frivillig.

Dessutom en ung kille.

Gör mig alltid så glad när det kommer ungdomar och vill göra en insats!

Blir förstås jätteglad för alla som kommer!!!

Men ungdomar som redan insett behövet hos sig själva av att få göra skillnad i andras liv ger mig hopp om framtiden.


Det är ett fantastiskt jobb jag har.

Som får se så mycket godhet - och vara med om att se till att kanalisera den dit det behövs.


Mycket i mitt jobb handlar  om att tro på människor och ge alla möjlighet att bli sedda, hörda och tagna i anspråk!

Och det är en härlig utmaning som jag varje dag försöker påminna mig om.

Att det är därför jag är där jag är.

Den insikten lyfter mig över den stress och det tuffa pappersjobbet  och gör varje dag till en särskild dag!







Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards