Alla inlägg den 9 januari 2015

Av Kaela - 9 januari 2015 23:11


 


En dikt att läsa innan du somnar.


Kanske är den lite grå - men läser du sakta kommer du att finna ro mellan raderna....


Så ödsligt gråa finns väl inga vintrar
som vintrarna därhemma. Gråa ligga bergen,
och molnen hänga snyftningstunga,
och landsvägen är isgrå,
och gräset grått.

Så ödsligt bara finns väl inga vintrar -
Gud förbarme.
Enen står där risig och ljungen bar,
och ormbunkarna knastra
i den råa vinden.

Vart skall vi gå, var skall vi gömma oss?
Som döda ögon stirra
snöns vita fläckar,
och havets järnhand griper oss om strupen.
Vart skall vi gå?


Ebba Lindqvist

Av Kaela - 9 januari 2015 17:56

 



Jag ögnar igenom morgontidningen. Lite noggrannare än vanligt.

Det är en helt vanlig dag i Sverige.


Men det kommer att ta tid innan det blir en alldeles vanlig dag i Framkrike - eller åtminstone i Paris.


För en del blir det ingen dag alls.....

De är mördade.

Många sörjer....


Men förutom att mörda människor försökte dessa gärningsmän döda yttrandefriheten - demokratin - rätten att säga det man anser är rätt.


Våldet har försökt slå ner en av demokratins grundpelare - yttrandefriheten.

Nu gäller det att vi kan skilja på extremister och människor med en religion.

Det finns bara ett sätt att isolera våldet och därmed på sikt besegra det - och det är kärleken.


Vi är ännu i chockfasen.

Även om gärningsmännen är döda....och många av oss drar en suck av lättnad


Våldet är alltid nära oss.

I den tid vi lever idag.

Vårt enda sätt att lära oss leva med detta är nog att bredda alla godhetens och kärlekens kanaler som finns!

Av Kaela - 9 januari 2015 10:15




 



Överfallen av en känsla
lyssnar jag mig
genom min egen andhämtning


vem vill ha ett liv

ett äkta


vill alla bli miljonärer
sjunga allsång
på Skansen
bli känd
vara NÅGON


medan barn dör i Syrien
journalister
och hjälparbetare
torteras och
dödas

----- och fisken
i havet
snart är borta

våra blommor behöver
vattnas

säger vi

medan vi lyssnar
till nyhetsändningarna

om översvämningarna

på Balkan

människor dör
i jordbävningar


och du
man kan göra fynd
på rean i stan.....


Jag lyssnar mig
genom min andhämtning.....


Kaela


Av Kaela - 9 januari 2015 06:04

    


Fredag!

Det är en dag som för de flesta av oss känns skön.

Sista dagen på arbetsveckan för många.

En helg framför.


I min stad vaknar vi till 3 grader varmt.

Snön som föll nyss är helt borta.

Ännu är det helt mörkt så det går inte att se om det är en grå dag eller om vi ska få lite sol.

Om SMHI har rätt ska det bli en regndag.


Jag vaknade med en vers ur en av Verner Aspenströms dikter i tanken idag


Det måste alltså finnas en obeaktad kraft inom dig
ett hemligt argument
en sändare och mottagare
som är bättre underrättad om livets mening
och världens möjligheter
än du själv.


Den här dikten ...eller versen dyker ofta upp i mina tankar.....


En sändare och mottagare inom mig som vet mera än jag själv.....

Kanske är det den vi anar ibland när vi en kort stund tycker oss inse det vi annars inte vet eller tänker på....


Han var en man som gick sin väg rakt fram, Aspenström.
Han avsade sig bland annat sin plats i Akademin av den orsaken att Akademin inte ansåg sig kunna fördöma det iranska prästerskapets dödsdom över Salman Rushdie, en indisk författare,

Kanske är det just denna sändare och mottagare inom oss som kan förmå oss att bli raka människor som handlar utifrån vår innersta övertygelse.


Idag bugar jag för Gunnar och Gunder som har namnsdag.


Och hoppas att du som bär något av de namnen blir lite extra uppmärksammad under dagen.


Önskar oss alla en fin fredag var vi nu är och vad vi gör!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards