Alla inlägg den 13 januari 2015

Av Kaela - 13 januari 2015 21:02

 



Varje morgon får vi exakt lika mycket tid att tillgå.

Tiden är det som är mest lika fördelat mellan oss människor i en annan ofta orättvis värld.

Det handlar om vad vi var och en gör av den tid vi har.....

Av Kaela - 13 januari 2015 18:09

  



Du som läste mina tankar i morse vet att jag berördes starkt av måndagens möte med en kvinna som jag besökte i mitt jobb på ett äldreboende.

Hur hon sa när vi skulle skiljas..."Jag är en människa"


Tankarna har gått vidare under dagens arbete och jag har tänkte - men vad är en människa.

Vad är det att vara människa?


Att vara människa handlar om att ge sig sig på en resa, en upptäcktsfärd.

Inte stå på samma ställe hela tiden.

 

Ibland är livet en ökenfärd.

Ibland är det leende dalgångar och strålande sol.

Stormen rycker ibland tag i oss så vi inte vet hur vi ska kunna härda ut.

Regnet och stormen kanske är sjukdom som stjäl våra krafter.

Eller någon som rycks ifrån oss.

Då  är det lätt att ge upp och känna sig besegrad.

 

Även om livet är storm och åska och dånande skyfall kan vi uppleva "det ständigt återskänkta undrets glans från källor bortom allt förnuft."


Det finns ljusa  källor även om vi lever i storm och öken.

Det finns oaser, men de ligger ofta vid sidan av livets allfartsväg.

 

Vi måste kanske lämna allfarvägen och ge oss ut där inga spår finns -  och själva uppsöka dessa platser.

För att hitta just den källa som just jag eller just du behöver just nu!

 

Kanske handlar vår oas om att kunna möta livet som det är.

Att lyssna in sig själv och andra.

Att hitta en balans mitt i turbulensen.

 

För mig är det så att det är speciellt det svåra jag tagit mig igenom, som gjort mig till den jag är idag.

Som gör att jag brinner för att  hitta undren bakom allt för nuft och dela med mig till andra!
Berätta gärna vad det är för dig!

Av Kaela - 13 januari 2015 06:15

    



Igår morse då jag vaknade var det riktigt vinterlikt.

Idag finns det snö kvar här och där, men mest som slask.

Det är 3+ så skillnaden mot igår morse är 9 grader.

Stora skillnader och särskilt märkbart när det ör under eller över nollan.


Några ord har funnits i mitt huvud de gånger jag vaknat till idag.

Jag avslutade arbetsdagendagen igår med besök hos en gammal dam som tillbringar sina dagar på ett äldreboende.

När vi skildes åt tog hon båda mina händer och sa...."jag är en människa".


Enkla ord men ord som fastnade.

Vad menade hon?

Känner hon sig så ensam trots andra boende och personal omkring sig....eller....


Jag vet inte - men orden lever inom mig.


Och jag tror jag kommer att bära dem med mig ganska länge.


Idag är julen definitivt slut.

Knut har namnsdag (grattis alla som bär det namnet) och det är tjugo dagar efter jul.

Tjugonda Knut dansas julen ut.


Och alla fina ljusstakar och stjärnor läggs till sin långa vila.


Hur kommer världen att se ut när vi plockar fram dem nästa gång?

Det vet vi egentligen ingenting om.

Vi kan bara överlmna oss till livet.

Det är det här ögonblicket som räknas.

När vi har lärt oss att leva totalt i ögonblicket fungerar allt i våra liv.

Då är det förflutna över.

Då finns ingen oro för framtiden. Då existerar endast ögonblicket. Då har vi frid i våra hjärtan. Genom att mera medvetet leva i ögonblicket behöver vi inte veta vad som skall hända.

Vi lever nu och tar emot framtiden - en dag i taget!


Önskar DIG en fin dag full av känslan av att du just nu är precis där det är meningen att du ska vara.





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards