Alla inlägg den 16 januari 2015

Av Kaela - 16 januari 2015 21:28

Ikväll är jag otroligt trött!
Den gode Skavlan brukar alltid få mig 100 procent närvarande,men ikväll lyckas inte den supertrevliga norrmannen med det.

Jag kastar bara längtansfulla blickar mot  sängen.......sänder en tacksam godnatt-hälsning till dig, för att du är här och hälsar på.

Jag lovar att vara mer alert nästa gång du kommer! Men innan dess, när din längtan blir övermäktig- sov jättegott!!

Av Kaela - 16 januari 2015 20:30

 

Av Kaela - 16 januari 2015 19:15


 







Kärleken
kommer stilla


som en blick

ett tyst möte

mellan ögon
som når varandra


Kärleken
gjorde mig hel


gav mig glädje

lärde mig att ge

försonade mig

med hela mitt liv


Kärleken

är en vila

ett inre som är fritt
från rastlöshet

en väv av gåva
och behov

där mönstret heter

tillit


Kaela

Av Kaela - 16 januari 2015 17:51

 


Nu har jag stängt dörren till Frivilligcentralen bakom mig för veckan.

Skönt med en lite tidigare kväll.

Hur mycket jag än älskar mitt arbete så behöver jag "andrum" mellan varven.


Har du tänkt på att man kan uppfatta ordet andrum lite olika.

Antingen kan man uppfatta det som ett rum att andas i.

Eller också som att få utrymme för att kunna andas.


Ett andrum kan ses som en stilla stund för själen och en möjlighet att få inspiration och att komma till ro.

Just det behöver jag ikväll.


Just ikväll vill jag lyssna till Mauro Scoccos "Det finns"
Medan jag tänker på dem som mår dåligt av ensamhet och övergivenhet som jag pratat med idag.
Och förstås - på dem som ställer sig till förfogande för att göra skillnad i en annan människas liv!


Kanske du också känner för det!

I så fall har du möjligheten här.





Av Kaela - 16 januari 2015 08:31

 



Det finns i princip inget vi gör så stor del av vår tid som att sova.

Och det är helt nödvändigt.

Försöker vi minska på vår sömn kommer vi att prestera sämre och må sämre.


Så hur mycket vetenskapen än lyckats med - så har de inte lyckats med att förä'ndra människan.

Vi är samma slags människa som vår stenåldersförfader.

Sömnen kan vi inte rationalisera bort.


Det finns en teori som säger att hjärnan behöver vila, men i verkligheten är hjärnan ofta mer aktiv under sömnen än när man är vaken!

Det vet forskarna bland annat av att hjärnan gör av med mera syre när vi sover än när vi är vakna.

(Så det där med att sova för öppet fönster är inte så dumt för den som kan.
Bor man på nedre botten kan det ju kännas lite utsatt.)


Det betyder ju att hjärnan arbetar medan vi sover.


Under sömnen repareras även hjärnan.

Kanske är det till den reparationen som det extra syret behövs..


Ja detta var lite spridda tankar efter ett kort samtal med en av våra frivilliga som arbetat som sjuksköterska inom neurologi.


Vi hare verkligen en fantastisk utrustning i vår hjärna.

Ju mera vi använder den desto bättre blir den också!


Hur det går till kan inte jag vanliga lekman beskriva, men enkelt uttryckt har det något att göra med att när vi använder hjärnan och lär oss nya saker så skapas nya kopplingar mellan hjärncellerna.


Så- sätt näsan i ett korsord eller en bok med gott samvete.

Det är lika viktigt för hjärnan som en promenad är för kroppen!






 






Av Kaela - 16 januari 2015 06:22





      En ny morgon.
Fredag!

Det är en morgon som de flesta av oss gillar.

En helg ligger framför.


Veckorna rusar så oerhört fort att det ibland känns som att det nästan är bara måndagar och fredagar.

De två veckodagarna står ju ut lite från de andra.

Halva januari ligger redan bakom och vi har kommit en bit in i det nya året.

Julen är ytterligare ett minne att ta fram och glädjas över.


Helmer och Hjalmar är kanske extra glada idag eftersom ni har namnsdag!

Jag gratulerar   


Min uppmaning till mig själv och till DIG idag är - Stanna upp en stund.

Stanna upp och njut av just den här dagen.

Blicka gärna bakåt i tacksamhet över vägen du gått.

Oavsett om den inneburit backar och stormar har det säkert också funnits stunder av ljus och glädje.

Andas djupt och känn hur tacksamheten genomströmmar dig.

För att DU är DU - just där DU är!

Med dina minnen och erfarenheter!
Sedan kan vi möta dagen med hopp och förväntan!


En liten dikt att stoppa i fickan och ta med dig ut i DIN dag!


Dagen mötte Natten
och hon talade så:
Jag genomskådar dig.

Natten log mot dagen
och svarade därpå:
Det gömmer vi hos mig.

Bo Setterlind

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards