Alla inlägg den 21 januari 2015

Av Kaela - 21 januari 2015 22:24


 



"Vilka motiv har människor för att bli ideella.

Göra insatser utan lön för att andra ska må bätte....


Frågorna ställdes till mig av en journalist häromdagen.


Det finns inte ett motiv som delas av alla.

Det är ett som är säkert.

Så hur skulle jag svara - jag som vet att 48% av Sveriges befolkning för ideella insatser.

Genom olika organisationer som vår Frivilligcentral, kyrkor, tjej och kill jourer, Brottsjorer, mot hemlösa.
Inom idrottsrörelsen.

Föräldraorganisationer, telefonjourer ....med mera...med mera...


Jag vet att det finns något av fem i topp när det gäller motiven.


att det är roligt

göra nytta och hjälpa andra människor

känna att man behövs

bidra till organisationen

göra något meningsfullt


När jag går igenom våra samtalen i min tanke, med nya frivilliga som jag har mellan 2 och 5 gånger per vecka dyker ofta dessa  motiv upp.


Men det finns också andra, lite annorlunda, kanske mera personliga.


Men i vilka åldrar är de?

Och är det mest kvinnor eller män?


Eftersom jag för bara några dagar sedan gått igenom de frivilliga vi har just nu så ser det hos oss ut så här.


16-29  år

Män 20

Kvinnor   32


30-44 år

Män  18

Kvinnor 45


45-59  år

Män 19

Kvinnor  28


60-64 år

Män 34

Kvinnor  45


65-74 år

Män 14

Kvinnor 33


75-84  år

Män  13

Kvinnor   32


84-90 år

Män 0

Kvinnor 1


Lätt att se att kvinnorna leder i alla åldrar.

Men som du ser - det är inte bara pensionärer.

Det är folk som studerar., jobbar, tar ett sabbatsår, sjukskrivna, arbetslösa  - och pensionärer.

Ett snitt av befolkningen skulle jag vilja säga.


Det var en liten inblick i statistik som jag tyckte var så tråkigt när jag var ung.

Men som jag numera tycker är oerhört intressant.


Med denna inblick önskar jag DIG en riktigt God Natt!

Av Kaela - 21 januari 2015 16:54

Nu börjar man längta efter lite färg.

Våren anar man i det!

Av en händelse snubblade jag in på "geggamoja"


Härligt namn eller hur.

Och lika härlig är deras färgskala på barnkläder.


jag blir glad av att titta på kläderna och med ett par barnbarn som fyller år i mars ser det ut som jag vet var jag ska hitta det där lite ovanliga i presentpaketet för kläder.

Jag är en så där lite sträng och gammaldag mormor/farmor som säger att det alltid ska vara ett paket med klädesplagg på föelsedagar och i tomtesäcken.


Faktum ärt att ungarna verkar gilla det.

Särskilt en av dem, men hon fyller inte förrän i augusti.


Den här Zipsweatern till exempel....härlig och liiite annorlunda färgkombination

 


Här - där jag också har lånat bilden - kan du se många flera härliga plagg i ljuvliga färger och för alla prinsar och prinsessor mellan 0-10 år


Här kan du läsa mera om geggamojas kläder och var du kan hitta återförsäljare.

och inte minst viktigt - kläderna är ekologiska


Av Kaela - 21 januari 2015 06:18

 



Inatt har det snöat hela natten så grannhusen och gården är klädda i vitt.

Jag tycker det är väldigt vackert när snön glittrar emot mig under en gatlyktas sken när jag tittar ut genom fönstret.

Men ändå är det  inte bra för den som sitter i rullstol eller ska dra en barnvagn.
Eller gå med en rollator.


För oss andra går det ju att pulsa, men de som är beroende av hjul för att ta sig fram på trottoarerna  - ja för dem är det jobbigt med snön som kommer och går.

Första dagen av snö, innan man hunnit snöröja blir det ju helt instängda i sitt hem.


Agnes och Agneta har namnsdag idag den 21 januari. Grattis säger jag till dem   


Idag är det Internationella kramdagen. Eller kramens dag som vi säger i Sverige.

Det borde det förstås vara varje dag - men en sån här dag är ju till för att vi ska få upp ögonen för varandra.

Börja gärna dagen med att lyssna på kramsången så att du blir inspiread och inställd på att idag ska jag börja krama dem jag möter som behöver det.


En kram är också en taktil stimulering och glöm inte att då måste den vara lite längre. Inga snabbkramar här inte


En härlig dag önskar jag DIG!


 


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards