Alla inlägg den 29 januari 2015

Av Kaela - 29 januari 2015 20:31

 


För många av oss är det
så svårt att räcka till
för allt som måste göras
och allt det som man vill.


Men fast det är så mycket
på jobb och hemmavid
så är en del beredda
att ge utav sin tid.


Det värmer mig i hjärtat
att du är en av dom
- att du är en person
som gärna bryr dig om.


Så tack för att du visat
sån omtanke om mig.
Och hoppas jag får chansen
att göra nåt för dig.

Siv Andersson


Sent hemma efter en lång arbetsdag som avslutades med ett möte mellan en kvinna  som mår otroligt dåligt och en frivillig som för fem år sedan kom till Sverige från krig och förföljelse.

Inte med en massa tid över - men med en brinnande vilja att ge tillbaka något till det land som tog emot henne och hennes familj!

Jag är starkt berörd och två saker bor i min tanke.

Dels den här dikten som du just har läst av Siv Andersson - och så uttrycket: "Sänd ditt bröd över havet - när du behöver kommer det tillbaka"


Det är få som har ett jobb med så många arbetstimmar i veckan som jag - men det är nog ännu färre som har ett jobb där de får vara med om så här underbara möten!


Av Kaela - 29 januari 2015 06:19

 


Nu tänkte jag börja med att skriva jag - men då ljöd min gamle svensklärares ord genom årtiondena...."aldrig börja en mening med jag.


Om det var hans uppfattning - eller om det var någon slags skrivregel....ja det vet jag faktiskt inte.

Men jag förbluffades av att det satt kvar i mitt huvud så starkt.


Man säger ju att allting vi hört under livet finns någonstans därinne i vår minnesbank - även om vi inte minns det annat än just så där-som ett slags rop inifrån- från för länge sedan.


Och jag tror att det vi hörde tidigt i livet som barn och mycket unga fastnade särskilt bra..

Men överhuvudtaget stannar det vi hör - fast vi inte medvetet går omkring och minns det.


Så viktigt vad vi säger till varandra!

Och framför allt vad vi säger till barn och unga.


Det fanns ett gammalt ordspråk som sa: "Den hand som rör vaggan styr världen".

Så oändligt viktigt att alla våra barn och unga får höra att de är fina och älskade!


Idag har Diana namnsdag och jag säger grattis  


Grattis säger jag också till dig som fyller år   


Låt oss gå ut i vår nya dag och säga snälla saker till varandra.

Slösa med uppmuntran och beröm.


Gå ut och göra en bra dag!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards