Direktlänk till inlägg 19 februari 2015

Varför inte lägga lock på köttfärspajen

Av Kaela - 19 februari 2015 14:03

Här på mitt arbete har vi några som finns hos oss på en arbetsmarknadsåtgärd.

En av killarna i den gruppen tycks ha missat vad han var ämnad för.

Han har arbetat som svetsare, men har visat sig vara en underbar kock och bagare.

En dag i veckan fixar han lunchen till oss alla.

Jobbet bjuder han på och alla hjälps åt att betala ingredienserna.


Idag har vi  ätit en otroligt smarrig köttfärspaj med lock.

Jag hann inte med med kameran innan folk hade huggit in på den.

Så bild saknas tyvärr.


Här kommer i alla fall receptet som jag lyckades tigga mig till.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:


Pajdeg

4 dl ljust dinkelmjöl

pajdeg

4 dl ljust dinkelmjöl

150 g  Smör

1 msk kallt vatten


Fyllning

2 små gula lökar

1 klyfta vitlök

400 g nötfärs

1 morot

1 dl kokt ris

½ urkärnad och finhackad chilifrukt

2 dl crème fraiche Orientalisk

Curry

salt och nymalen peppar

3 ägg

1½ dl  Mjölk

1 dl Västerbottensost

1 uppvispat ägg till pensling


SÅ HÄR GÖR DU:

Mixa mjöl och kuber av kallt smör tills degen börjar bli smulig.
Tillsätt vattnet och kör lite till tills degen bildar en boll.

Täck med plastfolie och låt vila i kyl minst 1 tim.
Sätt ugnen på 200°.
Kavla ut hälften av pajdegen och klä en pajform med den.
Nagga degen med en gaffel och förgrädda pajskalet i 10 min.

Hacka lök och vitlök.
Fräs i lite smör ett par minuter utan att det tar färg.
Tillsätt köttfärsen och fräs ytterligare ett par minuter.
Skala och riv moroten grovt

 Tillsätt morot, ris, chili och 1 dl crème fraiche. Smaka av med salt och nymalen peppar.
Fyll pajskalet med köttfärsen.

Vispa ihop ägg, resten av crème fraiche, mjölk och ost och häll över köttfärsen.

Kavla ut resten av paj-degen.
Skär ut till ett runt lock och , lägg över locket.

Rulla resterande pajdeg till en lång rulle som läggs runt kanten.

Platta till rullen med en gaffel runtom.

Pensla locket med uppvispat ägg.

Grädda pajen i ca 35 min.


Till detta hade han gjort en fräsch grönsallad.

MMmmmmm.....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards