Direktlänk till inlägg 1 mars 2015

Är det när man kommer ut från fängelse som det verkliga straffet börjar

Av Kaela - 1 mars 2015 15:15

    


Har du någon gång funderat på hur det kan vara att komma ut i samhället igen efter ett avtjänat fängelsestraff?


Jag funderar på det nu och då.

Och jag möter en och annan av dem som vet hur det är av egen tuff erfarenhet i mitt arbete.


Man känner sig stigmatiserad.

Som om det syns på en att man suttit inne.

Så säger många till mig och jag ser det tydligt i deras bristande självrespekt.


De flesta av oss tänker nog lätt i termer vi och dom.

Dom är dessa som begått brott.

Klart de ska straffas?

Eller?


När vi diskuterar brott och straff måste vi ta utgångspunkt i frågan: Varför straffar vi? Och i förlängningen: Vad vill vi uppnå med straffandet?


Är det så att vi vill skydda andra människor från brottslingen?

Vill vi att personen ska bli en ansvarsmedveten samhällsmedborgare?

Är det hämnd som ligger bakom våra åsikter.?

Eller är det kanske rädsla?


Tänker vi en gång till?

Undrar vi - och vill verkligen veta hur de har det?


Undrar vi varför den här människan begått ett brott?

Och undrar vi någon gång hur det känns att komma ut och kanske knappast veta vad en Iphone är - eftersom dessa inte fanns då man dömdes.


Finns arbetet man hade innan kvar?
Nej, nästan aldrig!


Finns familjen kvar?

Ja mammor finns i princip alltid kvar tror jag....men hur är det med hustrur/makar och barn?


Hur ska man kunna klara sig utan jobb utan familj och med bara negativa kontater?

Går det överhuvudtaget?


Jag har inte svaren!

Men jag önskar att vi alla funderar på detta - och också funderar på hur vi bemöter den som suttit i fängelse!


Hälsar vi dem välkomna i våra kyrkor, våra föreningar - på vårt jobb?

Tar vi bort stenar från deras väg - eller lägger vi dit nya stenar?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards