Alla inlägg den 15 mars 2015

Av Kaela - 15 mars 2015 22:14

 



Förstår inte att kvällarna går så snabbt.

Dags att borsta tänderna och krypa isäng för att vara fit for fight då klockan ringer imorgon.


Men innan dess vill jag önska DIG en god natt med skön sömn och vackra drömmar.


Imorgon är en ny dag - och till och med en ny vecka!


Ta med dig tankeorden av kloke Anders in i sömnen....


Spendera 80% av din tid med att fokusera på morgondagens möjligheter istället för på gårdagens problem. Om vi försöker att köra in i framtiden med blicken fastnaglad i backspegeln så kommer vi att krocka!”

Anders Haglund

Av Kaela - 15 mars 2015 19:57

  



Andras ilska råkar man ut för nu och då.

Du har säkert gjort det.

Och jag har gjort det!

Svårt att veta ibland hur man ska hantera den.


Förr i tiden triggade en annan människas ilska som riktades mot mig min egen ilska - och jag "slog tillbaka" - med ord förstås.

Idag har jag insett att det är detta beteende som skapar varenda krig, varenda konflikt.

Och jag gillar varken konflikter eller krig.


Utifrån den insikten om vem jag är och vad jag vill...vad jag gillar och inte gillar, måste jag ju ändra beteende.

Men hur?


Det är inte alldeles lätt.


Men - en dag - med en ilsken människa framför mig sg  jag ångesten och rädslan i blicken på den upprörde.

Och det gjorde att jag insåg att denna person är egentligen inte arg på mig.

Hon är arg på hela livet.

På allt som förvägrats henne.Den insikten förlöste min kärlek och omtanke.

Och det var ju just det hon behövde.


Det finns inget bättre svar på ilska än att ge någon en kram, ett vänligt ord eller en strykning över kinden.


Förståelse och omtanke!

Räcker det?


Kanske inte hela vägen, men väldigt lång

Den ilskna människan har ett behov som den inte förmår uttrycka på annat sätt.

Åtminstone inte just i den situationen.

Ilska bottnar oftast i rädsla, ungefär som rädda hundar skäller mest.
Ilskan har ofta sin rot i känslor av övergivenhet .

Anledningar till att ilska väcks till liv är individuella och kan exempelvis bero på att man känner sig oförstådd, har ouppfyllda behov, känner sig orättvist behandlad.

När man då möter förståelse och omtanke istället för ilska tillbaka försvinner ofta ilskan och man får möjlighet att reflektera.

Varför blev jag arg?
Vad är det jag egentligen vill säga?


Och så kan man få ett härligt konstruktivt samtal.


Det här fungerar förstås inte alltid.

vad gör väl det?

Men - förbluffande ofta är det bra att inse att den här människan behöver en kram - precis som den arga ungen som ligger på marken och skriker.







Av Kaela - 15 mars 2015 10:29


 


Söndagsmorgon.

Och jag har just suttit ute på balkongen och lyssnat till klockringningen från Matteus kyrka som ligger just intill.

Livet är enkelt en sån här morgon.

Fridsamt - gör stopp ett tag vid en refug av fridsamma tankar.


Jag vet att många har en mindre brasöndagsmorgon/förmiddag än vad jag har.

Det gör mig ont!

Ändå - det finns inget som kan hindra dig från att vara DU!

I morse hade jag fått en mail från en person som tyckte att jag dåligt förklarade vad jag menar med att "vara DU".

Kanske finns det någon mera som undrar - så därför ska jag försöka förklara det här också.

DU- den riktiga DU som finns i ditt innersta. Detta DU är summan av alla dina fantastiska gåvor som är speciella för just dig. Insikter, tankar, lärdomar livet givit dig, dina intentioner, din unika sammansättning som blir till just det DU är.

Ungefär så - bättre kan jag inte.


Jag stannade till vid ordet fridsamt  när jag skrev det - och kände att det är ett ord jag gillar

Så kom jag att tänka på vad som kan vara synonym till fridsamt - och  det är verkligen en hel del.

 
Möjliga synonymer till fridsamt: fredlig, saktmodig, mild, blid,  sedig, försonlig, stillsam,, stilla,, fridfull, fredsälskande.
 
Det var vad ordboken angav. men jag håller kanske inte med om riktigt alla.
 
Men experter är experter och jag är bara en vanlig ordälskande människa.
 
Som sådan vill gratulera Kristoffer och Christel som har namnsdag idag!  
 
Och - förstås - dig som fyller år!  (Om jag visste var du fanns - och om jag kunde spela dragspel skulle jag komma och spela för dig)
 
Jag avslutar tankarna denna morgon som hunnit bli förmiddag med en Apachisk välsignelse:
 

Må solen ge dig ny energi varje dag.

Må månen mjukt återställa dig om natten.

Må regnet skölja bort din oro.

Må brisen blåsa ny styrka i ditt väsen.

Må du vandra varsamt genom världen

och känna dess skönhet alla dagar i livet.

 
 
 
 
 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards