Direktlänk till inlägg 23 mars 2015

Att gå en tacksamhetspromenad - det plockar fram vår glädje

Av Kaela - 23 mars 2015 06:25

 




En god vän till mig berättade hur hon en längre tid känt sig stressad....i princip hela tiden.

Som om något rusade inom mig...beskrev hon det.


En dag sa en kollega på jobbet till henne: Ta på dig jackan och går ut och gå - minst två kilometer, och för varje steg du tar ska du tänka ordet tack....


Lite irriterad slet hon på sig jackan och gick iväg.


Efter ett tag hade hon gått av sig den värsta irritationen och kom plötsligt på att hon glömt att tänka ordet tack i varje steg.

Så hon tänkte - jag börjar om- och gör det rätt.

Hon berättade hur hon kände att munnen blev bredare och bredare för varje steg hon tog.

Tacksamheten -  och med den glädjen  - började flöda genom henne.

När hon gått de två kilometerna stod hon plötsligt med både en blomsteraffär och ett bageri på sin högra sida.


Hon började med att gå in i blomsterhandeln och köpa en flammande röd bukett - gick så vidare till bageriet och köpte gott bröd.

Tillbaka på jobbet hamnade blommorna i en vas och alla kollegor inbjöds till kaffekalas.


Hon berättade att hon numera går en "tacksamhetspromenad" varje morgon.

Hon hoppar av bussen några hållplatser tidigare - och sätter igång att gå.

Och tänka ordet tack.


Enligt henne hade detta hjälpt henne övervinna stressen.

Jag tycker det var en jättefin berättelse - som dessutom är helt sann.

Tänk - om det är så enkelt!

Tacksamhetspromenad - inte så dumt va.

Det kanske vi borde ta lite till mans och kvinns när stressen gör leendet till en grimas - så att glädjen får plats i våra liv!
Om vi inte hinner då?


Kanske kan vi gå av bussen två hållplatser för tidigt ( om det är svårt att orka gå hela vägen till jobbet....

Och gå den dagens tacksamhetspromenad.

Jag tror vi skulle må bättre - och vårt jobb bli effektivare.


Och varför inte - om vi går förbi ett bageri - köpa en påse bullar.

Mitt i veckan - eller kanske till och med en måndag.

Då behöver vi de där bullarna till morgonkaffet mer än de bullar många av oss köper till jobbet på fredagen.


Du som heter Gerd eller Gerda har en särskild anledning att köpa bullar - du har namnsdag....grattis säger jag!   


Grattis också till dig som firar födelsedag idag - den 23 mars!   


Ett grattis till oss alla  för att vi lever idag - i ett land där vi får uttrycka det vi vill och tänker, och där ingen av oss behöver fly från inbördeskrig!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards