Alla inlägg den 4 maj 2015

Av Kaela - 4 maj 2015 18:48

 



Det är få saker i mitt jobb som gör mig så glad som när jag får välkomna nya frivilliga.

Att möta människor som letat sig fram till en möjlighet att göra skillnad i en annan människas liv.

Utan annan betalning än det tacksamma leendet.


Och superduperglad(som en av våra unga tjejer säger) blir jag då det är unga människor som kommer.

Det gör det faktiskt ganska ofta.

Vi har en underbar samling ungdomar som fungerar som frivilliga.

Ofta kanske för att de tycker att de har extra tid då de pluggar!


Just nu - medan jag sitter här och skriver har ett glatt gäng slagit siog ner och lyssnar till en föreläsning om gränsdrganing.

Kanske ett av våra allra viktigaste delmoment i grundkursen.

Att ta sig tid för sitt eget liv också - annars tröttnar man snart.

Kanske särskilt om man är ung.


Det är verkligen hopp om  framtiden.

Det finns så många underbara härliga ungdomar som vill förändra.


Unga killar och  tjejer som med glatt sinne vågar utmana den rådande ordningen med ytlighet och materialism.

Och istället ge av tid och kraft för att göra skillnad - ofta för någon äldre som får komma ut.,

Men många gånger för en annan ung person som kanske har ett funktionshinder eller "bara" extraem blyghet eller oföretagsamhet.


Hatten av för dessa ungdomar!






Av Kaela - 4 maj 2015 06:18

 

Det är måndag och det det är väl kanske det mesta vardag man kan tänka sig....

Vardag - ett ord som vi ofta förknippar med tråkighet och gråhet.

Men måste det vara så.

Jag tror inte det.


Jag är övertygad om att du - precis som jag har små saker som lyser upp även en grå måndagmorgon som det är idag där utanför mitt fönster.


Vi kan fatiskt välja om vi ska hitta vardagslyckan idag!
Istället för att tänka: Ska det vara så härgrått och kallt - det är ju faktiskt maj - försök att tänka på ett annat sätt>:

Själv gillar jag måndagsmorgnar.

Det betyder att det inte bara är en ny dag som läggs i min famn - utan även en sprillans ny vecka!


Att komma in på mitt arbetsrum på morgonen - sätta mig ner och tända ett ljus och bara vara i tio minuter.

Sitter där och tänker hur stort det är att ha ett jobb som jag älskar.

De tio minuterna är guld värda och hänger med som en fladdrande ljuslåga hela dagen.

Morgonfikat med dem som finns på min arbetsplats.

Höra pratet och skratten!

Inse att livet allt är ganska gott - även en grå vardagsmorgon!

Att komma hem efter jobbet - slita av sig jobbkläderna och krypa i velouren - stanna upp en stund och tänka: Tänk att jag har ett hem som jag älskar - så stort!


Och så ett cita - idag i form av en kortdikt - t att ta med oss ut i dagen:

Livet är en utmaning - möt den
Livet är en gåva - tag den
Livet är ett äventyr - våga det
Livet är en sorg - besegra den
Livet är en tragedi - gå igenom den
Livet är ett mysterium - lös det
Livet är ett tillfälle - ta det
Livet är en sång - sjung den
Livet är ett löfte - infria det
Livet är en resa - fullborda den
Livet är en strid - kämpa den
Livet är ett pussel - lös det
Livet är ett mål - nå det.

Hafiz Bushra Zareen




Av Kaela - 4 maj 2015 06:03

  Idag är det den 4 maj och Monica och Mona

har namnsdag!


Jag gratulerar !  



Och grattis på födelsedagen kära dotter och alla andra som har födelsedag idag  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards