Direktlänk till inlägg 4 maj 2015

Livet lägger en gåva i vår hand varje morgon

Av Kaela - 4 maj 2015 06:18

 

Det är måndag och det det är väl kanske det mesta vardag man kan tänka sig....

Vardag - ett ord som vi ofta förknippar med tråkighet och gråhet.

Men måste det vara så.

Jag tror inte det.


Jag är övertygad om att du - precis som jag har små saker som lyser upp även en grå måndagmorgon som det är idag där utanför mitt fönster.


Vi kan fatiskt välja om vi ska hitta vardagslyckan idag!
Istället för att tänka: Ska det vara så härgrått och kallt - det är ju faktiskt maj - försök att tänka på ett annat sätt>:

Själv gillar jag måndagsmorgnar.

Det betyder att det inte bara är en ny dag som läggs i min famn - utan även en sprillans ny vecka!


Att komma in på mitt arbetsrum på morgonen - sätta mig ner och tända ett ljus och bara vara i tio minuter.

Sitter där och tänker hur stort det är att ha ett jobb som jag älskar.

De tio minuterna är guld värda och hänger med som en fladdrande ljuslåga hela dagen.

Morgonfikat med dem som finns på min arbetsplats.

Höra pratet och skratten!

Inse att livet allt är ganska gott - även en grå vardagsmorgon!

Att komma hem efter jobbet - slita av sig jobbkläderna och krypa i velouren - stanna upp en stund och tänka: Tänk att jag har ett hem som jag älskar - så stort!


Och så ett cita - idag i form av en kortdikt - t att ta med oss ut i dagen:

Livet är en utmaning - möt den
Livet är en gåva - tag den
Livet är ett äventyr - våga det
Livet är en sorg - besegra den
Livet är en tragedi - gå igenom den
Livet är ett mysterium - lös det
Livet är ett tillfälle - ta det
Livet är en sång - sjung den
Livet är ett löfte - infria det
Livet är en resa - fullborda den
Livet är en strid - kämpa den
Livet är ett pussel - lös det
Livet är ett mål - nå det.

Hafiz Bushra Zareen




 
 
Ingen bild

Stina

4 maj 2015 07:45

Egentligen är det ju ganska skönt med både måndagsmornar
och vardagslycka, tror de va Maria Scherer som skrev att det är bättre med många "smålyckor" lite då och då än en stor...
Fin lten dikt med tänkvärda ord du skrivit idag, hoppas du får en fin dag, hälsn. Stina

Kaela

4 maj 2015 15:50

Så sant Stina.
Den mera anspråkslösa lilla lyckan an lyfta en dag.,
De stora lyckorna har vi bara några gånger i livet.
Ha det riktigt gott du också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards