Direktlänk till inlägg 17 maj 2015

Hur vet du att någon försöker manipulera dig!

Av Kaela - 17 maj 2015 11:45

 


Det finns en slags människor som du ska fly som pesten!

Och det är människor som försöker manipulera dig!


Den som manipulerar andra försöker få saker av dig utan att öppet be om dem.

Han eller hon manipulerar dig dit han eller hon vill genom att spela påolika saker hos dig!.

Framför allt


Din rädsla

Dina skuldkänslor

Din pliktkänsla


Viktigt alltså att du kommer ihåg att skydda dig mot den som försöker få dig att känna dig "dålig" på ett eller annat sätt.

Den som försöker manipulera vill få dig att känna på ett speciellt vis så att du ska agera på ett speciellt vis, som kommer gagna och ge honom/henne det han/hon vill ha, utan att behöva säga klart och tydligt vad det är.


Hur vet man att man blir manipulerad:

Du har en vag känsla av att något inte stämmer.

Att personen ifråga inte riktigt går att lita på, men att det rent förnuftsmässigt verkar osannolikt eftersom personen är

så snäll och charmig mot dig.
Kanske till och med sätter dig på en piedestal.

Lyssnar när du talar - och använder sedan det du berättat i sina försök att manipulera dig!


Hur kan man skydda sig då:

Tro på dig själv.

Tänk kritiskt.

Så länge du är rädd för något riskerar du att bli manipulerad.

Var sparsam med vilka som får se dina rädslor.



Om du har möjlighet....bryt kontakten.

Ibland är det ju en arbetskamrat eller till och med en chef.

Och då får man se till att ha skyddsnätet uppe vid samtal med personen i fråga.




 
 
Ingen bild

Sanna

17 maj 2015 13:34

Dessa människor är verkligen duktiga på det de gör.
Speciellt kan "skuldkänslorna" vara förrädiska då de kan vara inbyggda sedan barndomen och mer eller mindre "tvingar" en dit man känner att man inte ska.
Nonchalera dem!
Man ska bara göra det man vill eller känner är rätt att göra.
Jag har lärt mig den hårda vägen och fått bryta med flera som jag haft i min tillvara många år när jag upptäckte det och "satte ner foten".
Men det finns alltid fler som vill försöka - det verkar som de känner igen dem som man kan "använda sig av" för svagheten är inte helt borta än men jag tror att ju oftare man sätter stopp genom att inte "falla dit" så blir man mindre och mindre attraktiv för dessa människor.
Det är väl som men många andra kategorier där man ser människor som något man kan använda i ställer för som medmänniska.

Kram en gråkall dag i Maj

Kaela

17 maj 2015 16:29

Ja det är verkligen en gråkall dag idag Sanna!
Ja jag tror att nästan alla råkat ut för mer eller mindre manipulerande människor.
Och precis som du säger använder de sig av bland annat skuldkänslor.
Så fantastiskt att du lyckas sätta ner foten i tid idag.
Det gläder mig verkligen!

Allt gott till dig med en kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards