Alla inlägg den 19 maj 2015

Av Kaela - 19 maj 2015 06:19


 




Har du tänkt på hur ofta vi människor missförstår varandra?

Tankarna vandrar ofta på morgonen när jag sätter mig vid datorn - och nu idag funderader jag på detta att vi så ofta missförstår varandra.


Ett ord kan ha så olika betydelser för oss.

Varje mening vi säger består av ord.

Ord som har olika innebörd för den som uttalar dem och för den som lyssnar.


Är det så konstigt om vi missförstår?

 Men kanske är  den allra största anledningen och den vanligast förekommande  när vi missförstår varandra  - misstänksamhet.

Misstänksamhet och felaktig förväntan.


Att jag innan personen hunnit tala har en förutfattad mening om vad budskapet som ska formas i ord kommer att innehålla.

Vi tänker till exempel  in saker i det den som talar säger genom att vi misstänker att personen har en dold agenda.

Vill säga något annat än det den säger.


Om jag tror att en människa är emot mig kommer jag att höra saker i dennes verbala budskap till mig - som den aldrig tänkt - än mindre sagt.

Kanske vill jag till och med "höra det som inte sagts" för att få bekräftat till exempel att denna person har fel åsikter om något eller någon.


Så svårt och så viktigt att vara förutsättningslös - vem jag än samtalar med - så att jag verkligen hör vad som sägs.

Hur kan man prata om förutsättningslösa samtal om man redan låst sig vid att det är något annat personen ska säga än vad den verkligen vill ha sagt?


Det gäller att göra det till varje dags utmaning att vara förutsättningslös inför de människor jag kommer att möta!

Ett stort och betydligt mera omfattande projekt än man kanske tänker vid första anblicken.

Men så viktigt!



En fin dag till dig - med många "öppna" möten önskar jag!



Och - så förstås - ett citat att ta med ut i denna dag - med sin gråa himmel.


"Framtiden ligger fullkomligt öppen - och vi skapar den med varje ögonblick"

Pema Chödrön



Av Kaela - 19 maj 2015 06:05




Maj och Majken gratuleras varmt på namnsdagen 19 maj!    


Stort grattis också till dig som fyler år idag - 19 maj!  

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards