Alla inlägg under maj 2015

Av Kaela - 27 maj 2015 05:58

 





Tidig morgon och strålande sol.

Omväxlande sa vädertjejen på TV igårkväll.

Kanske kommer moln under dagen, vem vet!


Men bakom molnen finns alltid solen.

Kanske en sliten klyscha - men det är ändå sant.


När jag sa detta till en av dem som finns på mitt jobb i en arbetsmarknadsåtgärd, och som klagade över den grå himlen -  svarade hon: Men än sen då, jag ser den ju inte....

Nej inte idag- eller den stunden då molnen lagt sig för solen  - men vi vet att den finns - och kommer igen!


Oavsett väder - så läggs en ny dag i vår hand....att skapa till något bra!

Jag önskar DIG en dag av små ögonblick av tillförsikt och glädje.

Och möten som ger dig vidgade vyer!


Morgonens citat ska vi inte heller glömma!



"Du lever inte varje dag för att upptäcka vad livet har i beredskap för dig, utan för att skapa det. Du skapar din egen verklighet varje minut, förmodligen utan att veta om det."

Okänd tänkare

Av Kaela - 27 maj 2015 05:52


Beda och Blenda har namnsdag idag den 27 maj.  Jag gratulerar!  


Stort grattis också till dagens födelsedagsbarn!  

Av Kaela - 26 maj 2015 22:15

    



Jag undrar vad det är som gör att det bor en så magisk stämning i försommarkvällarna....

Nu har solen gömt sig helt och mörkret fallit.

Jag ska snart avsluta min dag . den har varit lång och innehållsrik.


Imorgon blir det en entra lång dag...som börjar redan klockan 07.00 och avslutas någon gång runt 21.00

Men de sista timmarna är det riktigt spännande - för äntligen är Frivilligcentralens ekonomi sådan att vi vågar anställa ännu en samordnare.

Jag går ner till 75% och min nya arbetskamrat jobbar också 75%.

På så sätt minskar vi sårbarheten markant och förkortar vår arbetstid - till en rimlig kostnad.


Jag önskar DIG - just där du är - en skön kväll som avslutning på som jag hoppas . en dag som varit god  mot dig!

Och en riktigt god natt som ger dig krafter till en ny härlig morgondag om några timmar!


Ett citat ska vi förstås ha att ta med oss in i drömmen.


"Vi måste vara villiga att släppa taget om det liv vi har planerat så att vi kan leva det liv som väntar oss."
E M Forster

Av Kaela - 26 maj 2015 20:16

 



Om hela familjen är hungrig och du inte vet vad du ska bjuda på som snabbt är färdigt.

Testa gärna den här snabba soppan.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA TILL 4 personer:

(4 port)


1-2 gula lökar

1-2 vitlöksklyftor

fänkål

olja

400-500 g krossade tomater

6 dl vatten

1 tsk salt

1 krm peppar

1 buljongtärning

ca 400 g sejfilé

1 burk vita bönor, ca 400 g


OCH SÅ HÄR GÖR DU:

Skala och hacka löken och vitlöken.

Strimla i fänkål.

Fräs allt i olja i en stor kastrull.

Tillsätt tomatkross, vatten, salt, peppar och buljong.

Låt småkoka i ca 10 minuter under lock.

Skär fisken i kuber.

Lägg ner dem i soppan och koka några minuter tills de är vita och ogenomskinliga.

Rör i vita bönor. S

maka av med mer kryddor.

Servera med ostsmörgås.


På mindre än en halvtimme står maten på bordet - och det är gott och väl - men soppan är också otroligt god!

Lägg gärna något frönt på soppan - det är dekorativt, nyttigt och gott!

Av Kaela - 26 maj 2015 17:53


 


Många med mig har säkert berörts av Beatles när de sjöng..."All you need is love"


Och de flesta av oss är nog beredda att instämma i att kärlek är det enda som kan rädda världen.


Just den kärleken som ger utan att kräva tillbaka.

Kärlek blir många gånger manipulatíon.

Om du älskar mig så älskar jag dig.

Det är inte den kärleken jag menar som kan rädda världen.

Det är det oegoistiska utgivandet.

Inte för min skull utan för någon/några andras skull.


Tycker du att det låter flummigt och världsfrånvänt?
För mig är kärleken ett kraftfullt redskap.

När kärleken verkligen får vara kärlek.


Martin Luther King sa något som jag ofta tänker på när jag ser ut över världen och ser orättvisorna mellan länder och mellan människor.

Behöver idag ju inte gå längre än till ICA för att köpa några apelsiner eller en liter mjölk förrän orättvisan i vår värld skriker emot mig i form av tiggaren som möter min blick.


"Armodet är inget nytt.

Vad som är nytt är emellertid, att vi nu äger resurserna att göra slut på det.”/...

/Varför skall det finnas hunger och brist i något enda land, i någon enda stad, vid något enda bord, när människan äger resurserna och kunskaperna för att fylla hela den mänskliga tillvarons grundläggande behov?”"

Så sa han.....och tänk om vi tog honom på orden och började arbeta för ett rättvisare samhälle och en rättvisare värld på alla nivåer.


Jag tror det är möjligt, precis som han trodde, att utrota hungern...

Men då måste den osjälviska kärleken få vara vår drivkraft!

Av Kaela - 26 maj 2015 06:22

 


Önskar DIG en dag när du verkligen känner att du är i stunden.

När du uållever dig stark och  oövervinnerlig.

En dag full med glädje!


Ta med dig detta citat ut i din tisdag!


"När vi en gång upptäcker hur vi kan uppskatta de tidlösa värdena i våra dagliga upplevelser kan vi njuta av de bästa sakerna i livet."

Jerome K. Jerome

  

Av Kaela - 26 maj 2015 06:16




Grattis Vilhelmina och Vilma som har namnsdag idag den 26 maj  


Grattis till dig som har födelsedag idag också förstås!  

Av Kaela - 25 maj 2015 20:40

 



Jag möter så oerhört många ensamma människor i mitt arbete.

Tankarna rör sig därför ofta runt ensamheten

Jag märker att oändligt många människor känner sig ensamma.


 En del av oss är ensamma i den bemärkelsen att vi saknar familj, vänner och en kärleksrelation.

Andra är inte ensamma till det yttre, men upplever ändå en slags ensamhet mitt ibland vänner arbetskamrater och familj..


Att känna sig ensam är  förstås i första hand ett existentiellt problem.


Existentiella problem vi upplever kan aldrig upplösas av en yttre kraft.

Det måste komma inifrån människan själv.

Det är bara jag som kan förändra min egen ensamhet.

Aldrig någon annan.

Och det är svårt.

Givetvis tänker jag inte nu på alla våra gamla som sitter i sina lägenheter utan att våga sig ut.

Utan på oss mitt i livet som faktiskt borde kunna ändra på vår ensamhet.

Vi kan sträcka ut en hand till den som är ensam.
Dra in i gemenskapen.

Göra plats - även för den som kanske är lite annorlunda.

Nu r det kväll och jag är oerhört trött efter en dag som inte givit en enda and-paus.

Men jag önskar DIG en skön kväll och en god natt!

Det ska jag också försöka ha!


Och så ett citat förstås:

"Jag är realist - så jag förväntar mig mirakel"


Wayne Dyer





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards