Alla inlägg den 9 juni 2015

Av Kaela - 9 juni 2015 21:05


 


Denna veckan hinner jag nästan inget annat än att arbeta och sova.

Men det är ok det också.

När man älskar sitt jobb!


Hade ett spännande möte med en kvinna idag där vi kom att diskutera om det är någon skillnad på diskussion och samtal.

För mig är det absolut det.

I ett samtal lyssnar man minst lika mycket som man talar.

Man ger den andre utrymme och ger sig tid att tänka på det som sägs.

I en diskussion kan vågorna som bekant gå höga.

Så lätt då, att glömma att lyssna!


Lyckade samtal består av ett växelspel mellan att ta emot lyssna å ena sidan och ge ut genom att själv tala å andra sidan.


En del undrar om inte en bra debatt eller en bra diskussion också kan vara ett gott samtal?

Mitt svar är att vi har olika ord i språket för att de betyder olika saker.

Så är det också med samtal och diskussion.


I samtal är det viktigt att söka samförstånd, ta sig tid att lyssna - kanske både till det som sägs och det som inte sägs.

Tystnaden och lyssnandet behöver vara i balans för att vi ska kunna föra ett samtal.

I diskussion handlar det tvärtom ofta att hävda sin åsikt.


Intressant att lyfta tankar runt detta tyckte jag att det var.

Nu, nyss hemkommen från ytterligare en lång dags jobb vill jag helst av allt sova.

Och det ska jag göra.

Om en stund.


Men innan dess ska jag skriva ner ett citat åt oss att ta med oss på vår fortsatta nattvandring eller in i drömmarnas värld.


"Allt du möter är antingen en möjlighet för dig att växa- eller något som hindrar ditt växande."

Wayne Dyer

Av Kaela - 9 juni 2015 08:17

 





Inte har väl jag några fördomar?!


Visst har du tänkt och sagt så också en eller annan gång.

Fördomar - det är sånt som andra har - eller....?


När jag häromdagen skulle handla m,at för veckan fanns i affären en mamma med två barn.

De for fram och tillaka med de små kundvagnar hon tilldelat dem.

De skrek och tjoade.

Hamnade i konflikt med varandra vilket gav omgivningen mer eller mindre hörselskador.


Jag gillar barn!
Jag har själv fem stycken som ju är vuxna vid det här laget.

Och jag hade gärna haft flera...

Men - detta var på gränsen av vad jag ansåg att jag kunde tolerera.

hade denna mamma helt abdikerat från sin föräldraroll eller vad var det frågan om.

Och så - så småningom kom tanken....ja dessa unga mammor, helt upptagna av sina mobiltelefoner(vilket hon faktiskt var), lär inte ungarna minsta hänsyn. (Oppsan, vilken fet fördom), jag som har för mig att jag inte har några sådana.


Men just då mindes jag någon jag läst i Stephen Coveys ”Att leva och verka till 100%  - om en pappa på en  spårvagn och hans störande barn:
"Det är söndagsmorgon och jag sitter på en spårvagn i centrala Göteborg.
Människorna runt omkring mig sitter lugnt - en del läser tidningen, andra sitter försjunkna i tankar, somliga vilar med slutna ögon.

En lugn och fridfull scen.

Då kommer plötsligt en man och hans barn in i spårvagnen.

Barnen är så högljudda och störande att hela atmosfären omedelbart förändras.

Mannen sätter sig bredvid mig, sluter ögonen och förefaller helt omedveten om situationen.


Barnen skriker, kastar saker och rycker till och med åt sig människors tidningar.

Väldigt störande och ändå gör mannen som satt sig bredvid mig ingenting.
Det är svårt att låta bli att bli irriterad.

Jag kan inte förstå att han låter sina barn uppföra sig på det sättet utan att göra någonting.

Många i vagnen ser väldigt irriterade ut och till slut vänder jag mig därför till honom och säger:

"Nu får du allt se till att hålla ordning på dina ungar.
Du ser väl hur mycket de stör."
Mannen lyfter på ögonlocken, som om han för första gången blir medveten om situationen, och säger stillsamt:

"Jo, du har rätt. Jag antar att jag borde göra något åt saken.
Vi kommer just från sjukhuset där deras mamma dog för ungefär en timme sedan.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till och jag förmodar att de inte heller vet hur de ska hantera det hela."



Av Kaela - 9 juni 2015 06:10


 


En 10  minuters promenad i vår härliga park som vi bor granne med, väckte kroppen.

Och sinnet!


Det är alldeles stilla ute idag!

Underbart som kontrast till de blåsväder vi haft.

Solen skiner och förvandlar de små träddungarna till sagoträd.



Vi har verkligen en underbar natur i vårt land.

Tänk om det kom en människa som bott hela sitt liv i öknen och sen blir placerad i vår vackra natur, den människan skulle ju tro att detta var paradiset.

Oftast så tar vi vår vackra omgivning för given.

Vi ser den helt enkelt inte eftersom vi ser den varje dag.

Så är det ibland med människor i vår närhet också.


Vår livskamrat till exempel.

Hur länge sedan var det som du stannade till och tänkte: "Vi två - vilket mirakel!"

Tänk att min man, min hustru valde just mig!


Hur länge sedan var det du kände tacksamhet för städaren på ditt jobb.

Som tömmer din överfulla papperskorg - och håller rent omkring dig - eller arbetskamraten som alltid har en minut över för att lyssna och som strör uppmuntrande ord omkring sig?


Eller kvinnan i kassan där du handlar som ler så gott emot dig.


Vi är alla omgivna av underbara människor - och om vi bara lyfter blicken - stannar till en stund och tänker till så kommer tacksamheten att flöda igenom oss - och ge oss en underbar dag!


Det önskar jag av hjärtat DIG idag!


Ett citat att ta med ut i dagen:


"Den skönaste och djupaste känslan vi kan uppleva är förnimmelsen av det hemlighetsfulla."


Albert Einstein

Av Kaela - 9 juni 2015 06:05

 



Grattis till dagens namnsdagsbarn - Birger och Börje!



 


Grattis också till dig som firar födelsedag idag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards