Alla inlägg den 1 augusti 2015

Av Kaela - 1 augusti 2015 22:45

 


En hel soldag har första augistidagen bjudit oss på.

Det svider så där underbart skönt i skinnet som det gör när man vistats i sol och blås mest hela dagen.

Så lite sommarminnen blir det trots sval sommar att ta med oss in i höststormar och vinterhalka.


Kvällen är ganska sen och dagen har varit full av aktiviteter.


Jag hoppas DU känner dig lika nöjd med DIN dag som jag gör med min!

Och önskar dig en god natts sömn!


Ett citat att ta med dig in i drömmarnas rike kommer förstås också här:
(Än är inte min citatbok utan citat)


"Bakom allt - en anledning."

Jan Brown

Av Kaela - 1 augusti 2015 19:54

     




För ett par år sedan var jag i en djurpark och såg en elefant som stod fastbunden vid en löjligt liten pinne.

Jag gissar att elefanten bara hade behövt rycka till så hade pinnen åkt upp och den hade varit mer eller mindre fri.

Jag har ofta sett den där bilden av elefanten för min inre syn.

Och undrat över varför den stannade där.


Men kanske var det så att en gång för länge sedan lade någon ett snöre elefantbabyns hals - när den här jättestora elefanten var liten.

Och på så sätt tror han att han fortfarande är bunden.


De här tankarna fick mig att fundera vidare på hur många "snören" som lagts om små människobarn.

Som binder dem ännu upp i vuxen ålder.


Jag tror att man precis som elefanten lär sig saker om sig själv genom vuxnas kommentare -  som barn och det är med den insikten och de åsikterna om sig själv man ger sig ut i vuxenlivet.

I det undermedvetna har man livet igenom kunskapen kvar från det man lärde sig som barn och det lägger ut reglerna  och ställer upp hindren för vår kreativitet i  vårt vuxna liv.


När vi var barn var vår fantasi gränslös och oändlig - men den kanske tvingades in i en för trång bild av oss själva av omdömen som vuxna runt omkring oss gav.

Vi hade samma slumrande styrka som den lilla elefantungen - men den bands av att vår syn på oss själva påverkades av dem som fanns omkring oss.

Inte därför att någon ville skada oss. Utan därför att man kallade det fostran.

Och kanske blev fostran mer än vad den borde ha varit.


Ibland ser jag genom fönstret på mitt jobb en grupp förskolebarn gåendes på led.

Jag anar den instängda längtan i barnen, jag ser deras kroppsspråk som säger:

Jagi vill inte gå på led - jag vill hoppa och skutta fram.

Tänk om vi vuxna skulle våga se när vi kontrolleraroch lägger ut hinder för barnens liv därför att vi är rädda för vårt eget misslyckande.

För att se detta måste vi släppa fram vårt eget instängda barn först....och låta det tumla runt på möjligheternas äng.

Om vi inte gör det kommer barn även i framtiden att bete sig som den stora elefanten.

För den som själv har många hinder utlagda runt sitt liv  och inte är medveten om det - den kommer att binda nya generationers barn.

Av Kaela - 1 augusti 2015 17:56

Utflykt till Oskarshäll vid Bråviken för lunch


Man kan ana Bråviken! Den ligger faktiskt rakt över vägen.

God rödspätta och skön stund i solen!



 


Så vidare till Hantverksbyn i Sandviken. Såg vackert silversmide- åt glass och blev genomblåsta på den stora bryggan i båthamnen.

Norrköping är fint - men har också underbara omgivningar!

När jag flyttade hit för 25 år sedan trodde jag aldrig att jag skulle säga eller skriva det som står i överskriften.

Jag längtade hem - till Uppsala och till Stockholm där mitt liv ditintills förflutit!

Men idag är det så!

Jag bor här - och Norrköping bor i mitt hjärta!

 

Av Kaela - 1 augusti 2015 13:04

 



När vi möts
pratar vi

om vädret, valet
och matpriserna

men sällan

om vilka vi är

vilka sorger vi burit

och vilka drömmar

som bär oss idag


och när du går


läser jag

min längtan i dina ögon


Kaela

Av Kaela - 1 augusti 2015 08:45

Det är en underbar morgon!

Solen skiner!

Och jag har suttit en stund på balkongen (även om det ännu inte är varmt där)

Ännu är utsikten en arbetsplats.

Men det går framåt även om det stått ganska still nu i juli.

Men idag är några jobbare igång - trots att det är lördag!


 

Men balkongen är skön att sitta på oavsett - och blommorna prunkar....

Det vet jag inte om man ser av bilden - men de finns där.Solen har inte nått fram till vår balkong ännu - så bilden är ganska mörk!


 

Vad gör man på balkongen i ganska kall morgon?

Man låter tankarna gå...tacksamheten över dagen flöda...drömmer en stund - om hur det kommer att se ut när gården är färdig och folk har flyttat in även i huset mitt emot!


Det blir lätt så att vi går omkring på jorden och antingen grämer oss över det förflutna eller så väntar vi på att något speciellt kanske något bättre bättre ska hända i framtiden

Då glömmer vi bort att leva i ögonblicket!

Just denna minut - denna stund!


Varje dag är en ny början, ett äventyr att leva.
Precis som en skulptör formar leran eller en målare som med varje penseldrag skapar en bild så skapar du med varje handling du utför ditt eget mästerverk,
Ditt liv!!


Morgonens citat att ta med oss ut i dagen:


"Låt oss välja att bli en positiv kraft som kan ge mer glädje till världen."

Karin Volo


Av Kaela - 1 augusti 2015 08:08

 


Idag är det 1 augusti - och Per har namnsdag!

Jag gratulerar!


Gratulerar även DIG som har födelsedag!

Njut av er firardag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards