Alla inlägg den 2 augusti 2015

Av Kaela - 2 augusti 2015 21:30

 



Imorgon bitti ringer klockan som vanligt tidigt på morgonen.

Semestern är slut!


Jobbet väntar!


Ett jobb som jag verkligen älskar!

Så även om det varit underbart med semster sörjer jag inte över att den är slut.


Kanske undrar du vad det är för jobb jag har.

Kolla gärna här.


Jag önskar att alla vore lika prioriterade som jag som kan säga att det är underbart att börja jobba igen!


Får bli tidigt sänggående.

Efter allt nattsudd hoppas jag att jag ska somna även om tiden känns lite ovanlig just nu!


Jag önskar DIG en underbar avslutning på dagen och en god natt!


Ta gärna med dig citatet:




"Med pengar kan man:
Köpa ett hus, men inte trivsel.
Köpa en säng, men inte sömn.
Köpa en klocka, men inte tid.
Köpa en bok, men inte kunskap.
Köpa en position, men inte respekt.
Betala en läkare, men inte köpa hälsa."
 .


Av Kaela - 2 augusti 2015 14:33

 



Min man har gått på fotbollsmatch mellan IFK och AIK med sina kollegor.
Ensam hemma känns riktigt bra en stund.

Men - tänk om ensamhetenen vore min vardag?

Hur skulle jag känna då?


Är vi människor ensammare idag än vi var förr?

Ja jag tror det.

Beroende på förstås hur långt tillbaka i tiden man går.


Om vi går ända bort till bondesamhället fanns det inte många ensamma människor.

Familjerna bestod egentligen av alla generationer.

Men var det alltid så bra?
Nej givetvis inte.


Tror att det fanns många åldringar som omgivna av sin familj kände sig ensamma även då.
Eller åtminstone oänskade när de inte längre kunde bidra till det gemensamma arbetet.
Kanske med den vård de behövde lagd på en motvillig sonhustru - eller dotter.

Då stod kvinnorna för hela delen av barn och äldre.

Idag delas det ganska bra på vården av barnen - men jag undrar hur det är med vården av äldre?



Förr fanns det i alla byar och i varje kvarter i städerna den där tanten som hade koll på allt.
Hon som ofta kallades "Dagens Nyheter"

Hon finns knappt alls längre och framför allt inte i städerna.

Nu mera är det knappast någon som vet något om någon annan, och i många fall vet vi inte ens vad grannen i samma trappuppgång heter.

Skvaller och social kontroll kan ju kännas oangenämt och hindrande.

Men det var också ett sätt att bry sig om - trots allt.


Bryr vi oss om längre?

Ja jag tror att vi gör det - men att vi allt för sällan orkar omsätta omtanken i en handling av omsorg.

Så kanske är det tid vi framför allt skulle behöva för att inte vara så ensamma i det samhälle vi har skapat idag.

Men inte bara tid!

Även kunskap om människors behov.

Och god vilja!


Avslutar med Ragnar Thoursies dikt som jag tycker mycket om:

Det vanliga-det ofattbara.


Tre gamla sitter framåtlutade i sin handikappbuss,

med öppen mun åser de undret.

Det är ett par dagar in i maj, i vårmånaden,

undrens tid. På en natt har grönska fallit över träden,

I sjuttio, åttio år har de sett det återkomma,

ändå är de lika gripna nu som första gången.

Den plötsliga grönskan i träden en morgon i maj.

Det vanliga.

Det ofattbara.

Av Kaela - 2 augusti 2015 10:15

Tyvärr har jag inget foto till detta recept.


För några år sedan åt vi ofta denna fantastiskt goda potatissallad med ädelost.

Så blev det som det blir ibland - den föll i glömska.

Men i år har vi återupptäckt den.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

Räcker till 4 inte alltför hungriga personer.


6 kokta potatisar i bitar

endive

1 stor endive strimlad

salladslökar

2 salladslökar skivade

blå druvor

8-12 blå druvor halverade och urkärnade

Zeta Gorgonzola Dolce D.O.P

75 g Gorgonzolaost i mindre bitar

salt

salt

peppar

peppar


Vinägretten:

Balsamico vinäger med äppelsmak

Zeta Rapsolja

½ dl Rapsolja


SÅ HÄR GÖR DU:

Vispa ihop ingredienserna till vinägretten.
Blanda potatis, endive, lök och druvor och ost i en skål.
Vänd ner vinägretten.
Smaksätt salladen med salt och peppar.


Enklare kan det knappast bli - och knappast godare.

Kött till ska gärna vara grillat och ljust...kyckling eller kalkon.

Av Kaela - 2 augusti 2015 09:30

 



De flesta av oss har åsikter om de eu-immigranter som tigger på¨våra gator.

Men vad vet vi egentligen?


Läs gärna inlägget från Stockholms Stadsmission som möter runt 130 av dem varje dag - och lär känna dem och deras situation.

Av Kaela - 2 augusti 2015 08:05

 



En riktigt grå morgon välkomnade mig ut i dagen.

Men jag kunde ana hur solen kämpade där bakom molnen för att få herraväldet.

Och just nu ser det ut som om den är på väg att vinna....den snuddar faktiskt vid bägarrankan på min balkong.


Faktiskt finns ju solen alltid där - oavsett hur det ser ut när vi lyfter blicken mot skyn.

Om den inte gjorde det skulle mänskligheten snart ha nått sitt slut och mörkret och kylan total.


Vi talar ibland om solens återkomst.

Men den lämnar oss faktiskt aldrig, vi ser den bara inte.


Så kan det vara när vi vandrar genom någon av de tunnlar- eller klättrar upför de berg som livet ibland bjuder oss på.

Ljuset - lösningen - glädjen finns.

Vi ser den bara inte.


Oppsan - det blev en djupdykning i allvarliga frågor.

Men kanske behöver vi påminnas ibland.


Jag önskar DIG en fin dag - oavsett om solen lyser och värmer dig eller inte!

Den finns där!


Ta gärna med dig citatet här nedanför då du går vidare:


"Ingen tänder en lampa för att kunna gömma sig bakom dörren: syftet med ljus är skapa mer ljus, att öppna människors ögon, att avslöja underverken runt omkring."
Paulo Coelho



Av Kaela - 2 augusti 2015 08:02

 


Idag är det söndagen 2 augusti och Karin och Kajsa har namnsdag!

Jag gratulerar varmt!


Varma grattisar också till dig som fyller år idag!


Njut er dag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards