Alla inlägg den 8 augusti 2015

Av Kaela - 8 augusti 2015 08:32


 



Jag vet inte om du liksom jag har upptäckt att det finns människor som faktiskt har svårt för närhet.

Kanske framför allt fysisk närhet i form av en kram eller en smekning på kinden.

De ryggar liksom tillbaka.

Bland våra frivilliga finns en kvinna som gör underbara insatser för medmänniskor med behov.

Om jag presenterar ett uppdrag för henne känner jag att jag måste lyssna noggrant till hennes ja så att det inte gömmer sig ett nej där bakom.


Igår eftermiddag ringde hon på dörren till mitt jobb.

Hon tackade gärna ja till kaffe och vi satt i vårt mysiga lilla kök och drack kaffe och småpratade.

Eftersom jag hade en bestämd känsla av att det var något särskilt hon ville försökte jag "hålla mun" så mycket som möjligt för att uppfatta både det som sas och orden som liksom bara hängde i luften.

Plötsligt frågade hon: "Tycker du att jag är konstig?"
Jag svarade förstås nej absolut inte....och hon fortsatte...jag skulle så gärna krama om människor ibland, men jag kan liksom inte.
Det låser sig.
Jag frågade hur hennes barndom sett ut.
Om hon hade en nära och varm relation till sina föräldrar?
Om hon fick mycket kramar!

Hon skakade på huvudet...och sa: "Nej inga kramar, jag kan minnas en enda gång då min mor strök mig över kinden...när jag fastnat med handen i en gammal solstol och slitit bort en nagel.
Jag hade kunnat göra om det - för en smekning till.

Återigen barndomen!
Så viktig den är!


Hon satt länge och titade på sin halvfulla kopp....så sa hon...jag skulle vilja lära mig att ge en kram och ta emot en. Hur gör man?
Jag - som insåg att hon hade en ganska lång väg att gå...hade lite svårt att hitta orden.
Men till slut sa jag...det är en lång du har att gå....men den blir lättare för varje steg-för varje kram.

Vi drack vårt kaffe och när vi skildes sa hon: "Jag skulle gärna vilja få en kram"
Åh det fick hon mer än gärna.
Lite skrämt och försiktigt gensvar!
Men hon lämnade huset med ett litet leende!

jag kan bara önska henne från hela mitt hjärta framgång på hennes väg.
Att de anknyutningsproblem, den skygghet och rädsla hon burit hela livet ska försvinna undan för undan så att den som hon verkligen är där innanför får blomma ut.
Att isen ska smälta och vårblommorna dofta i hennes  liv.

Tänk, att aldrig ha blivit kramad som barn. I varje fall inte som hon mindes!


Nu önskar jag DIG en underbar lördag!

Vi ska styra kosan ner till mörkaste Småland där en mycket viktig person i mitt liv bor.
En barndomsvän - som varit en underbar följeslagare - om än ofta på håll - i mitt liv.


Ta med dig citatet ut i din dag!


"Det finns tecken och nyanser i livet som du kanske inte ser förrän du tvättat dina ögon... med tårar."

Lena Ahrle

Av Kaela - 8 augusti 2015 08:23

 


Silvia och Sylvia har namnsdag idag - den 8 augusti!
Grattis till er - ni får dessutom dela namnsdag med drottningen!


Stort grattis också till dig som har födelsedag idag!


Det är lördag och de flesta är lediga så ni kan verkligen ta ut svängarna i firandet!

Gör det!!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards