Alla inlägg den 20 augusti 2015

Av Kaela - 20 augusti 2015 21:41


 




Hemma i god tid idag för en promenad i "vår" park.

Såg skymningen komma smygande mellan träden.


Jag ville hålla kvar ögonblicket i brytningstiden, i ögonblicket när skuggorna  blir allt längre och fågelsången klingar så vemodigt vackert.

Detta magiska ögonblick i gränslandet mellan solnedgång och skymning


Tillbaka hemma bestämde jag mig för att se ett program på kanal 1 "Det är inte så farligt att bli gammal"

Och fick möta den härliga Södermalms doktorns och hans steg över tröskeln från verksamt yrkesliv till pensionär.

Härliga och enkelt delade han med sig av sina funderingar....


Kanske är det så  att det inte är så farligt att bli gammal....


Nu står natten för dörren och det känns gott att se tillbaka på dagen och kvällen.


Hoppas det är så för DIG också!


Önskar DIG en skön kväll och en riktigt god natt!


Och så citatet förstås:


"Man lever så mycket man hinner."

Lars Winnerbäck

Av Kaela - 20 augusti 2015 17:27

 



Det tycks vara en slags trend just nu att allt ska byta namn.

Dels märker jag det i min stad.

Alla vårdcentraler byter namn till Cityhälsan...norr....söder eller  centrum-och ingen verkar veta vad som äre vad.

I stället för de gamla härliga namnen de hade...Såpkullen, Hageby vårdcentral, Sandbyhovs vårdcentral.

Det får inte längre heta äldreboende- det ska heta "Särskilt boende".

Som om det vore en skam att bli äldre och behöva bo tillsammans med andra äldre....


Men inte bara här i stan.

Man får inte längre säga dagis...man ska säga "förskola".


Jag tycker vi mormödrar ska slåss för att få ha dispens.

Vi har ju sagt dagis hela vårt liv - och vetat vad vi pratar om.
Men...förskola...är det där de små finns eller är det där sexåringarna börjar?

Märker att det råder delade meningar om det!


Av Kaela - 20 augusti 2015 14:00

Visst har vi - de flesta av oss - minnen av en eller annan gammal bonad hos någon farmor, mormor eller tant.

En bonad som vi satt och stavade på som barn.


På mitt arbete har vi fått en inramad bonad av en gammal dam.


Jag älskar den.


Men jag älskade också den som satt mellan den gamla käksklockan som slog en gång i timmen och träslevarna i min mormors käk.

Vet inte var den finns idmen på den stod det.


Hem -  att längta till

under dagens möda...


Hem -  att vandra till

när dess värv är slut.


Orden inramade en röd liten stuga inbäddad bland björkar.


 

Av Kaela - 20 augusti 2015 06:19


 


Jag har vaknat - och du har vaknat!

Stort att få vakna till en ny dag på jorden.


Just nu är ocklså dagarna på vår del av jorden så flödande av skönhet, sol och värme.

Fantastiskt att vi fick de här dagarna efter den kalla inledningen på sommaren!
Så att vi har något att minnas i vinter - och längta till att få uppleva igen.


Låt oss göra den här dagen till en alldeles särskild dag!
En dag av tacksamhet!

Tacksamhet är en nyckel till en bra dag!


Låt oss använda den nyckeln idag!


Och så citatet:
"

Inget kan stärka en människa mer än förtroendet han får"


Okänd tänkare

Av Kaela - 20 augusti 2015 06:12

 


Grattis på namnsdagen Bernhard och Berndt som har namnsdag idag den 20 augusti!


Stort grattis till dig som firar att du blivit ett år äldre också!


Ha en riktigt minnesrik dag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards