Alla inlägg den 23 augusti 2015

Av Kaela - 23 augusti 2015 22:15

    


Nattmörkret har sänkt sig.


Jag är trött men nöjd efter en fin helg.

Hoppas DU är detsamma.


Nu vill jag önska DIG en riktigt god natt!

Som ger DIG krafter inför DIN nya vecka!


Citat att ta med oss in i natten:


"När du befinner dig på en väg som du inte har valt och som du inte kan gå, då vet du att du har kommit rätt."
(Arabiskt ordspråk)

Av Kaela - 23 augusti 2015 17:07

 



Idag har vi städat hela lägenhetn.

Behövligt och ganska roligt att städa tillsammans.

Så en långpromenad på 4 km.

I sakta mak eftersom värmen och min hosta i kombination annars tagit kål på mig.


Nu har min man åkt för ett snabb-besök hos sina föräldrar som bor en bit utanför stan.

Eftersom min svärmor är skör så ville jag inte följa med och riskera att smitta ner henne med min hosta.

Nu ska jag till att laga mat tills han kommer hem!

Det brukar oftast vara han som lagar mat - han är bra på det.
Men den här grytan klarar jag bra  

Kycklinggryta med bandspaghetti.


Vill du ha receptet ser det ut så här:


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

5-600 gram kycklinginnerfilé

salt,peppar, lite paprikapulver om du har hemma.

ca 5 dl grädde/mjölk/creme fraich

1 matsked kycklingfound.
maizena redning
ca ½ burk soltorkade tomater, helst i olja.

1 vitlöksklyfta
oliver
färsk basilika (Kan ersättas med färsk persilja. Det är nästan lika gott)


SÅ HÄR GÖR DU:

Koka pastan. (Till 4 personer)

Strimla kycklingen och stek i smör.

Krydda .

Häll på vätskan och tillsätt founden.
Låt det småputtra en stund.
Red med maizena till lagom konsistens.

Rör ner hackade tomater, klippt basilikaoch oliver.

Servera med pastan och en sallad.


Gärna något vitt bröd om du har hemma.
Det ska ju vara en enkel middag efter en dag i solen...kanske på stranden.


Gör du till två personer efter detta receptet får du två lunchlådor också.
Vi gör ofta så - lagar dubbelt av det vi lagar....vi har en hel massa lunchlådor.

Finns billiga bland annat på ICA.


Av Kaela - 23 augusti 2015 14:16


 

Bilden har inget med artikeln att göra. Den föreställer en väns kompis



En engelsk studentska var på semester i Grekland när hon under en strandpromenad blev attackerad av två män.

Hon räddades av en liten gatuhund- som nu finns hos henne i England....förstås....men hon hade faktiskt en överraskningspresent i beredskap till sin nya matta också....


Läs mera här

Av Kaela - 23 augusti 2015 09:38


 



Norrköping blev i veckan vittne till en oerhört tragisk händelse.

En ung man knivskär tre personer innan en privatperson stoppar hans framfart.

(Privatpersonen visade sig vara en ledig polis.)
Det är fasansfullt för de drabbade.
Och drabbade blev även vittnen.

Av det plötsliga våldet som sliter sönder en vacker sommardag.

Drabbade blev många i stan som knappt vågar gå ut efter detta.


Men drabbad är faktiskt också denna unge kille.

Hans mamma berättar i Norrköpings Tidningar om hur en välöartad och glad tonårskille plötsligt förändrades.

Och om sin kamp för att sonen ska få vård.
Om hur hon (och sonen) bollas mellan psykvården-missbruksvården och socialtjänsten.

Hennes värsta mardröm blev verklig.
Sonens växande desperation hade lett till att han skadat andra.

Menar jag att han är utan skuld?
Nej, absolut inte - om han är frisk.

Men - om han är sjuk och inte får vård - då ligger skulden någon annan stans.
Kanske på psykvården.
Kanske på missbruksvården.
Eller kanske på för små medel.


Nu kommer denne unge man att bli utredd.
Och kanske få den vård han troligen behöver.

Men hur många flera desperaqta människor finns det i vårt samhälle.

Som inte får den vård de behöver!
Inte förrän de gjort något ytterst drastiskt.

Av Kaela - 23 augusti 2015 09:10

 


Grattis idag på namnsdagen Signe och Signhild!


Och grattis också till dig som firar födelsedag!


Njut av att er firardag infaller på en söndag!

Tid att fira!

Av Kaela - 23 augusti 2015 08:35


 




När jag slog upp en av mina anteckningsböcker där jag skrivit ner tankeord idag på morgonen föll mina ord på det citat du kan se här nedanför.


Vem kan hålla reda på alla dessa lagar?
De flesta av oss kan eller har ett hum om de tio budorden - och det är ju fatist sant att lever vi efter dem så handlar vi rätt.

Visst finns det länder som har speciella lagar.

Det finns diktaturer och annat.

Men i grunden omfattar faktiskt de tio budorden allt vi behöver för att leva ett lagligt liv.


Bara i vårt land tillkommer nya lagar varje år. Ja till och med varje halvår.

Och - vi är egentligen skyldiga att känna till dem alla som medborgare i vårt land.

 
Jag tror i och för sig inte att vi helt skulle kunna klara det komplicerade samhälle vi lever i idag utan speciella lagar för speciella tillfällen.

Ändå kittlat det fantastin att tänka: Tänk om vi skulle kunna ha bara de tio budorden som lag.

Jag tror som sagt inte det.

Men jag tror att om vi följer de tio budorden är risken ganska minimal att vi bryter mot någon viktig lag i vårt land.


Också ett ämne att tillbringa en solig morgon med att fundera på

Den sista sommarmorgonen sägs det.
För 2015 i alla fall.

Soliga morgnar hoppas jag vi får många- men sommarvärmen lär vara på retur.

För mig gör det inget.

Jag längtar till september med den höga luft som brukar känneteckna den månaden.

Så ta vara på denna morgon - och dröm om fina höstmorgnar!


Ha en riktigt speciell dag idag.
Det önskar jag DIG av hjärtat!


Och så citatet då som gav upphov till ovanstående rader:




"Man har räknat ut att vi har 35 miljoner lagar för att försöka upprätthålla 10 budord."
  Bob Hope

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards