Alla inlägg den 29 augusti 2015

Av Kaela - 29 augusti 2015 22:45

hemåt i natten! just slåppt av dotter och dotterdotter i Stockholm. Nästa Norrköping! Hoppas DU haft en lika fin lördag son jag haft, tacksam !!!!! Önskar DIG en god natt! Och så ett citat ur minnet: "Vänner är blommor i livets trädgård. ".

Av Kaela - 29 augusti 2015 15:35

syskon - det är med dem man har livets längsta relation

Av Kaela - 29 augusti 2015 06:53

 



En ny dag har grytt - och du och jag är med!

Stort!

Livet ger oss ännu en dag!


Igår - på mitt arbete satt jag i ett samtal med en blivande frivillig.

Hon berättade om hur hon för ett drygt år sedan miste sin make.
Långt innan det borde ha skett.

Han var bara 51 år - och tagen ifrån henne på en minut genom en massiv hjärtinfarkt.

Under sin berättelse sa hon några ord som har levt vidare inom mig efter vårt samtal.
"Jag har aldrig känt mig så nära livet som där i dödens närhet"

Det låter som en motsägelse - och en sådan tanke fanns då jag hörde henne säga detta.

Men kanske är det inte så?


 I samband med gränssituationer (och en anhörigs död är en gränsstation) händer det tror jag att livet bryter fram och vi får kontakt med en djupare del av livet, med sj'lva exixtensen.

Kanske är döden på något sätt livets rot.


 Då konfronteras man med stora livsfrågor som man inte kan undfly. "Varför?", "Varför just jag?", "Varför just nu?
På de frågorna finns inget svar.

Svaren ligger på något sätt förborgade i livet självt.


Jag tänker ofta på några rader ur en dikt av Karin Boye när man kommer in på tankar om varför det är så orättvist här i livet.

Varför dör en ung människa?

Eller en förhållandevis ung människa, medan en gammal 97 åring på äldreboendet inget högre önskar än att få sluta sin dagar och slippa sin skröpliga kropp.


Så hr skrev Karin en gång för länge sedan.

Kanske är detta det enda svar vi kan få.

Men det är ett svar som ger frid och ro.

För mig i varje fall.


"Men en stor rättvisa ligger gömd på botten av tingen.
Alla har vi en nåd att vänta -- en gåva som ingen rövar."


Kanske alltför djupa tankar i tidig morgon tänker du.

Men jag tror att vi alla går med de här tankarna - ganska ofta - långt inom oss-

Ibland kommer de upp i ljuset, som de gjorde för mig denna lödagsmorgon.


Jag önskar DIG en underbar lördag!

Fylld med just det DU längtar efter!


Och så ett citat att ta med oss ut i dagen:


"Det värsta som möter oss i livet kan bära på fröet till det bästa. Livet blir inte enklare för att man lär sig se krisen som en möjlighet, men det blir mycket mer givande."

Leo Pauli

Av Kaela - 29 augusti 2015 06:48

 


Hans och Hampus - idag är det den 29 augusti och ni har namnsdag - så plocka fram tårtan och fira stort!

Grattis  till er!


Grattis också till dig som har födelsedag idag!

Ha en underbar firardag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards