Direktlänk till inlägg 15 september 2015

En liten flicka med ögon som sett för mycket

Av Kaela - 15 september 2015 22:00


 



Ikväll bär jag med mig ett möte med en liten människa jag mötte idag på mitt jobb-


En liten flicka på fyra år med stora sorgsna och rädda ögon.

Hon höll sin mamma hårt, hårt i handen.

En liten flicka vars ögon redan sett vad de flesta av oss slipper se under hela livet.

Hur den pappa som skulle stödja och styrka hennes mamma istället slår henne sönder och samman - gång på gång.

Tur att mamma till slut orkade skrapa ihop den lilla rest av mod och ilska och vilja hon hade och lämna denne man.

Medan mamma berättade om deras flykt och iakttog dessa sorgsna ögon mig hela tiden.

När jag räckte henne en glass tvekade hon innan hon tog emot den- och ett kort ögonblick såg jag misstro i blicken.

Och jag insåg att det finns en enda människa hon litar på - och det är sin mamma.

I övrigt känner hon misstro och vet inte vad som verkligen är vänlighet och vad som kan dölja sig bakom en vänlig yta.


Jag önskade att jag hade haft ett trollspö så att jag kunnat sudda ut alla hemska minnen från hennes sinne.

Men det kan jag inte.


Och det som slog mig när de hade lämnat var att när den här lilla flickan om ett tag börjar skolan kommer det att krävas precis samma saker av henne som av hennes kamrater som vuxit upp i trygghet.

Om hon klarar vägen till vuxen lika bra som alla andra har hon gjort en mångdubbelt så stor prestation.


Så märkligt det är att vi kräver lika mycket av alla.

Oavsett bakgrund och bördor.


Borde vi inte kunna inse att våra förutsättningar är olika och innehållet i vår livsryggsäck är olika.

Och vara mera förstående inför den som har svårt att fylla kraven.

Vi vet ju inte vad de fått kämpa mot, och kämpar mot, och vad de bär med sig .


Jag önskar och hoppas denna mamma och hennes lilla dotter allt gott!

Nya viktiga erfarenheter

Av kärlek och omtanke.


Hoppas jag ska hitta världens finaste extramormor till flickebarnet!

Det behöver hon och det behöver hennes mamma.


Nu önskar jag oss alla - och särskilt DIG som just nu läser detta en riktigt god natt!

Det blir en dag imorgon också!


Och så ett citat:


"Alla är ansvariga inför alla för allt som sker på jorden"

.Dostojevskij



 
 
Ingen bild

Stina

16 september 2015 08:05

Kloka ord o tankar, som vanligt i din blogg!
Att förutsättningarna är olika för alla barn borde stå med stora bokstäver i skolorna, och lite överallt för den delen, de glöms bort ganska ofta tyvärr! Ha en fin dag, kram Stina

Kaela

16 september 2015 21:53

Ja tyvärr.
Till och mes skolinspektionen anser att ALLA barn ska nå lika långt.
Annars får skolan eller lärarna eller rektorn bassning.
Så knasigt.
Varenda vanlig människa vet ju att det borde krävas olika.

En varm kram till dig Stina!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards