Alla inlägg den 20 september 2015

Av Kaela - 20 september 2015 22:00


 




Visst är det något särskilt med söndagskvällar.

Jag tror vi alla har ett förhållande till dessa kvällar.

Antingen känner vi ångest inför veckan som väntao óch längtar redan till nästa helg - eller också tycker vi det är skönt att ha en arbetsvecka framför oss.

Eller - kanske någon av oss känner ångest över att inte ha något arbete att gå till..

Det förstår jag - att det är svårt


Söndagskväll eller söndagkväll?
Hur stavas det?

Det rätta svaret är att det enligt Svenska Akademiens ordlista stavas " söndagskväll  så då fortsätte rvi med det!


Och jag önskar DIG en skön söndagskväll och en söndagsnatt med god sömn inför DIN nya vecka.

Hur den nu ser ut!


Och så ett citat att ta med oss in i natten:´, ett ord som är en tröst för oss ordrika:



""Du står inte bara i ansvar för vad du säger, utan också för vad du låter bli att säga."
  Martin Luther


Av Kaela - 20 september 2015 19:15

 



Vi tog en biltur idag!

Till ett område där det finns många ödehus!

Det känns så vemodigt med ett övergivet hus.

Ett hus som varit väggar för kärlek och gemenskap - eller kanske split och gräl.

Medan vi for förbi flera av dessa hus kom den kortaste av alla dikter som  Nils Ferlin har skrivit i mina tankar flera gånger.


Ditt öga är tomt som ett ödehus,

det tör bo någon där likväl:

Man kan skymta ett ängsligt fladdrande ljus

ibland. - Kan det vara din själ?

  

Vid ett par tillfällen steg vi ur bilen och gick in på ödehusets gård...upplevelsen av avtrycket av de som bott där var så stark ibland att de nästan förtog bilden av det förfallna huset, röster anades i vinden...och små ben som sprang i gräset...


och en annan dikt, skriven av mig själv kom i tankarna


De avtryck ni ger

sätter spår i mitt inre


jag känner dem


de bor i mig


spåren lämnar


mig inte oberörd


i ljuset


ser jag


en glimt av kraften


i mötet

Av Kaela - 20 september 2015 10:21

    


Stod i en kassakö någon dag i veckan som gick.

En man stod framme vid kassanfumlande med kortet och med svårighet att hitta siffrorna för att slå in koden.

Till sista utbrister kunden bakom honom: "Men sätt lite fart då, blindstyre."
Kunden vid kassan som just var klar vände sig om med ett älskvärt leende och svarade: "Halvt blindstyre, halvt blindstyre min vän. Jag är halvblind."


Den irriterade kunden aktar sig nog i fortsättningen för att häva ur sig något kränkande till en människa som inte verkart se så bra.

Det finns glasögon som gör bäraren just halvblind -  alla borde bära dem en dag Det skulle öka förståelsen för hur jobbig vardagen är för den som drabbats av ett synhandikapp!

Av Kaela - 20 september 2015 07:41

  

 

Vi har alla ett behov av kärlek.
Ingen undantagen.
Vi behöver få höra och känna att vi är älskade. 
Att vi duger, både de dagar vårt självförtroende är på topp och de dagar vi tappar tron på oss själva.
Kanske allra mest då!
 
Du har säkert hört de här orden:

"Älska mig mest när jag förtjänar det minst.
Det är då jag behöver det bäst!"
 
När allting känns på sned.
Humöret är under noll.
När vi tycker att hela världen är emot oss.
Vi har ju alla såna dagar - eller hur?

Då är det faktiskt bara kärleken som kan nå in till vårt inre och resa oss ur bitterhetstankarna och förvandla de mörka bilderna på vår näthinna till ljusa löftesrika bilder.

Om vi nser det när vi möter någon som spyr galla över allt och alla - då har vi en otrolig möjlighet att få den människan på andra tankar med en kärleksfull handling.
Ibland räcker det med en kram!

Kärlek är ett mänskligt behov.Kärlek är det vi alla söker.
Kärlek är en drivkraft.Kärlek vill väl.
Kärlek vinner över hatet. Det är något som bara kärleken klarar av!

Visst är jag medveten om att många kan tycka att talet om kärlek - och kärlekens kraft kan låta lite överspänt - eller kanske banalt.
Men kärek är det mest jordnära som finns - och det mest fantastiska.
Astid Lindgren sa: "Ge barnen kärlek och ännu mera kärlek så löser sig resten"
Ungefär så i varje fall.
Och det är sant!
Men kärlek löser också många saker när vi är vuxna.
När vi möter kärlek händer något med oss - vi orkar lyfta blicken - och vi orkar ta fatt i glädjen.
Jag ser det varje dag i mitt arbete som samordnare på en Frivilligcentral.
Det är ingen överdrift att säga att jag sett både under och mirakel ske - när kärleken får diktera.
(Gå gärna in på Frivilligcentralens Facebookgrupp) eller/och hemsida
 
Så önskar jag DIG en härlig kärleksfull dag!
När DU både får ge och ta emot kärlek!
För kärleken är sådan - den vill ge igen - och så blir detta att vara kärleksfull en slags win-win situation där både du och mottagaren blir belönade.
 
Ett citat så här på morgonsidan till oss alla:
 
"Finn fröet i botten av ditt hjärta och föd fram en blomma."
 
Shigenori Kameoka
 
 
 
 
 


Av Kaela - 20 september 2015 07:35

 



Grattis på namnsdagen den 20 september, Elise och Lisa!


Och grattis förstås - också till dig som har födelsedag idag!


Låt dagen bli en minnesrik dag!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards