Alla inlägg under september 2015

Av Kaela - 23 september 2015 06:19

 



Jag vaknade med ordet samlare i tankarna.


Samlare - det är såna som har huset fullt av något visst som de alltid är på jakt efter - och spar och spar.

Till slut får de kanske nästan flytta ur sitt hus.

För att de spar och spar på samlingsobjekten.


Men det finns något vi kan samla som inte fyller vårt hus!


Nu och då kommer ndet vackra mjuka fina ord i dina tankar!

Samla på dem!

Plantera i din inre trädgård ordblommorna till glädje för dig - och för andra.


Strö dem över dem du möter...

Du ska upptäcka att du ändå har orden kvar - trots att du givit bort dem.
Fantastiskt!


Samla ord som andra strör över dig idag....och låt dem gå vidare och bli ljuvligt blommande i andras inre trädgårdar!


Önskar DIG en bra dag idag!

Med möten med människor som ger DIG frön till nya plantor med sina ord.


Och så ett citat innan vi går ut i dagen:


"När du gör saker från din själ, känner du en flod som rör sig i dig, en glädje…"


Rachel Wolchin



Sprid ut det som växer ur de frön som goda ord skapar inom dig.

Av Kaela - 23 september 2015 06:08

 


Grattis på namnsdagen 23 september, Tekla och Tea!


Och grattis tioll DIG som har födelsedag!


Ha en rik och fin bemärkelsedag!

Av Kaela - 22 september 2015 21:02


 



Har du tänkt på att det finns många sorters ensamhet.

Tankarna gick i de banorna idag när jag satt och samtalde med en kvinna som vill bli frivilligarbetare och hon talade om ensamhet som något bra.

Som en nödvändig landning i sig själv.


Hon har verkligen rätt.

Det finns ensamhet som låter oss sträcka rötterna lite längre ner.

En ensamhet där vi vågar möta oss själva.


SWå inte ens ensamheten 'r något allt igen om negativt.


Vi talar ofta som om den vore det.

Men visst är det viktigt att vi både talar om - och börjar använda ensamheten till vad den verkligen kan göra för oss.

Att få rötter och att få vingar!


Nu har kvällen runnit undan.

Den gick fort.

Trots att jag idag slutade arbeta i "normal" tid.


Skönt att veta att jag har en säng som väntar på mig.

Det föder en tacksamhet som jag mår bra av!


Jag önskar DIG en kväll när tacksamheten får vara DIN trygga grunds inför natten som kommer.


Och så ett citat att ta med in i drömmen:


"Lita på att du kan göra det du inte trodde.
Du minns väl att en amatör byggde Noahs ark medan Titanic byggdes av fackmän"


Okänd tänkare

Av Kaela - 22 september 2015 06:17

 



Att vakna upp och upptäcka att man lever - det är egentligen ett mirakel.


Vad är då ett mirakel?


Ordet mirakel för tanken till oförklarliga upplevelser -

Men - det är också allt det där vanliga- det som vi tar för givet.


Att vårt hjärta faktiskt slår idag också!

Det är ett underbart och stort mirakel som när jag börjar tänka på det ger mig känslan av häpen glädje som lyfter mina tankar.

Fyller mig med tacksamhet.

Och låter mig inse vikten av att ta hand om den här dagen.

Att inte bara låta dagen bli en vägsträcka mot något jag ser fram emot....utan verkligen stanna upp inför allt det fantastiska som jag har omkring mig - just idag!


Jag ska våga vila i nuet och sluta oroa mig  för den morgondag jag ändå inte kan göra något åt.


Vila i nuet - och njuta av det!

Solen - eller kanske blir det regnet idag!

Det är också ett mirakel - att himlen vattnar.

Fråga dem som bor i länder med torka.


Doften av den rena jumpern jag drar över huvudet...


Vara i stunden - det svåraste av allt.


Men också en fantastisk känsla av liv och närvaro - de stunder vi lyckas!


Så - visst försöker vi idag - att lyckas med att leva i ett mirakel!


Och så får jag ju inte glömma citatet att ta med oss ut i dagen:


""Jag hör och jag glömmer. Jag ser och jag kommer ihåg. Jag gör och jag förstår."
  Konfucius


 

Av Kaela - 22 september 2015 06:07

 



Det är den 22 september och Mauritz och Moritz har namnsdag!

Jag gratulerar!


Gratulerar också  DIG som har födelsedag idag!


Önskar er en fantastisk bemärkelsedag!

Av Kaela - 21 september 2015 21:45


    



Mina måndagar just nu är långa på jobbet.


För på dessa kvällar pågår kursen för nya frivilliga.

Fem måndagar i rad....så ett uppehåll på två måndagar och sedan böet om...återigen fem kvällar.


Vad lär man sig då - som ny frivillig.

Ämnena som är Etik-Gränsdrafnin - Professionell vän - Demens och Rullstolskunskap är uppdelade på ett ämne per kväll!


Nu ligger 13 timmars arbetsdag bakom och det jag längtar mest av allt efter är en säng.

Jag vill ändå hinna med att önska DIG en skön natt med drömmar som lyfter dig!


Och så ett citat - förstås!


Det är stoltare våga sitt tärningskast,



”Det är stoltare våga sitt tärningskast,

än tyna med slocknande låge.

Det är skönare lyss till en sträng som brast,

än aldrig spänna en båge”.


Verner von Heidenstam


Av Kaela - 21 september 2015 06:10

 


Det kommer att ta ett tag att vänja sig vid att det är morgon trots att ljuset, eller snarare bristen på ljus utanför fönstret säger till  våra sommarvana sinnen att det är natt!


Jag kan tycka att det är mysigt efter långa ljusa sommarkvällar, med tidigare skymning och nattmörker.

Men det är tuffare med de svarta mornarna.


Ljuset betyder så oerhört mycket för att få igång oss - berätta för oss att natten är slut.

När vi utsätts för ljus signalerar ljusreceptorerna i ögat till hjärnan att det är dag, när det är mörkt signalerar de att det är natt.


Så kanske är det inte så märkligt att vi har svårt att vakna på morgonen häruppe i Norden under den mörka årstiden.


Oavsett - dagen har börjat...och det är fantastiskt att veta att vi har en ny dag att ta i famnen.

Med allt vad den kommer att innebära.

Av glädje eller svårigheter!


Välkommen in i DIN nya dag!


Ett citat att ta med oss under färden genom denna unika dag!



"Varje morgon då jag öppnar ögonen säger jag till mig själv: Jag, inte händelser, har makten att göra mig lycklig eller olycklig i dag. Jag kan välja vilket som. Gårdagen är död, morgondagen har inte anlänt ännu. Jag har bara en dag, i dag, och jag ska vara lycklig i den"


Groucho Marx



Av Kaela - 21 september 2015 06:04

 


Idag är det 21 september och Matteus har namnsdag!

Varmt grattis!


Stort grattis också till DIG som fyller år idag!


Ha en fin  bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards