Direktlänk till inlägg 12 oktober 2015

Mobbningen förstör liv - låt oss utrota den

Av Kaela - 12 oktober 2015 21:19

 

Bilden lånad från Google


Har just suttit och sett TV-programmet Morgans mission.

Han försöker få en klass 8 att komma underfund med hur de gör mot varandra och varför de gör det.


Vi behöver lyfta upp mobbningen om och om igen.

60 000 barn i Sverige går till skolan med ont i magen på grund av att de är mobbade.

Några av dem tar till och med livet av sig.


Om vi skulle ha upptäckt en bacill som tog 45 barns liv - då skulle inte spara någon möda för att jaga och förinta den.

Men mobbningen lyckas vi inte utrota.


Barn gör inte som du säger - de gör som du gör" är en sak som jag hört och som är otrligt sann.

Kan det vara så att mönstret i cuxenvärlden inspirerar våra ungar till att mobba varandra?


Tål att funderas på.



Under 2015 har det kommit in 810 anmälningar om kränkande behandling till Barn- och Elevombudet (BEO) och Skolinspektionen. Det är en ökning med 13 procent jämfört med första halvåret 2014.

Lånat från Barn och elevrådets sida


Visst är det dags att vi tar mobbningen på allvar?


Sorgligt ämne i mitt sista inlägg för dagen.

Men det är en grym verklighet för många av våra barn och unga.

Vi måste våga tala om det!


Det är kväll och efter att ha föreläst ett par timmar både förmiddag och eftermiddag är jag ganska tom i huvudet....men detta program som jag råkade hamna framför väckte mig.


Nu hoppas jag att DU har en bra kväll!


Och önskar DIG och alla andra en skön natt!


Imorgon tar vi fajten mot mobbning.

Var vi än ser den.

Eller hur?


Ett citat att ta med oss in i natten:


"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell


 
 
Ingen bild

Sanna

12 oktober 2015 22:18

Det är också de närmaste vuxna - de som betyder mest för barnen - som har den största effekten.
Det är som med kroppshetsen; tidningar och massmedia kan skriva hur mycket de vill visar föräldrarna inte sig missnöjda med sig själva i den bemärkelsen och uppmärksammar barnet (positivt) för att det bara är. Så mår de bra i sig själva och bryr sig inte om sina eller andras skavanker - och blir de uppskattade så kommer de inte att orka slösa energi på att "sparka på" andra.

Jag vet inte om jag gjorde mig begriplig?
Skickar i väg mina tankar i alla fall.

Hoppas veckan starta bra och får fortsätta så för dig/er.
Kram

Kaela

13 oktober 2015 06:01

Jo då Sanna- du gjorde dig fullt begriplig.

De tär sant att det är helt avförande för hur den blir mobbad upplever detta och reagerar på det
varje älskat barn som får veta att de är bra och älskade står emot att någon säger dumma saker mycket bättre.

Det är sant - men alla de andra - de icke kärleksvaccinerade barnen - dem måste vi omsluta med lagar och öppna ögon.

Ha en härlig dag!

 
Ingen bild

Sanna

13 oktober 2015 21:46

Jo, jag håller med dig.
Men mobbaren har haft nära vuxna som brustit i detta också (som gett så dålig självkänsla att man måste trycka ner andra).
Och tyvärr kan det ha gått i generationer...
Detta är inte en anklagelse och behöver inte vare medvetet men...
det behövs att vuxna ser (och vågar se sig själva - komma till insikt) och bryter dåliga mönster

kram

Kaela

14 oktober 2015 06:06

Absolut sant - jag lånar Morgans ord....Det finns inga dåliga barn, det finns bara dåliga mönster.
Och lyckas vi se det - och bryta detta mönster i oss själva och hjälpa till att bryta dem i andras liv - då kommer mobbningen att få det trångt.

Ha en riktigt fin onsdag Sanna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards