Direktlänk till inlägg 24 oktober 2015

Att hitta tröst när livet visar avigsidan

Av Kaela - 24 oktober 2015 20:27

 



"Vårt behov av tröst är omättligt”
Så lyder ett välbekant citat av Stig Dagerman,

Jag tror vi alla har hört det.

Gissar att det föder en mängd olika tankar och känslor inom oss.

Beroende på den livssituation vi är i när det aktiveras - som nu....av mig....därför att jag gått med orden inom mig några dagar!


Lyriken har alltid varit en tillflykt i livets svåra stunder för mig.

Jag har känt igen mig - och jag har hittat strån att hålla fast i genom stormen.

Givetvis är min tro på en kärleksfull Gud som faktiskt bryr sig om - en ständig tröst.

Men just i de där allra mörkaste stunderna får man kanske inte riktigt tag i Gud.

Han känns avlägsen - stående över allt mänskligt i alla dess former.


Då kan en annan människas ord bli otroligt betydelsefulla.


När budet om skoldåden i Trollhättan ropades ut från Media och jag kände det där hugget i hjärtat - i magen.... då var det några ord från en kvinna för länge sedan som kom till mig: "När du möter sorgen, glöm inte vad du kan göra med dina händer"

De orden fick mig att sätta igång och städa på min arbetsplats.

Och det är sant- att göra någon med händerna lättade.


Idag - när jag läste de vackra orden som familj och omgivning säger om den unge elevassistenten som faktiskt offrade sitt liv för att hindra att flera barn föll offer tänkte jag: . Världen kommer aldrig att sluta vara en farlig plats.

Det kommer alltid att hända igen - detta fruktansvärda meningslösa våld!


I den smärtan som den tanken framkallade råkade jag slå upp en av Margareta Melins dikter - och ikväll blev den min tröst:


Jag tror på en kärlek
utan plikt och skuld
utan försäkringar
och konkurrens.


Ett livets flöde
som inifrån förnyas
av sin egen kraft.

Jag tror på en kärlek
som dansar och sjunger
utan tanke på nytta –
och lika självklart
stannar upp
inför den som plågas
och delar smärtan.



Den här dikten får utesluta citatet ikväll- men DU ska veta att jag av hela mitt hjärta önskar DIG en skön kväll och en god natts säömn.

Och jag önskar att DU ska hitta tröst när livet är svårt!


.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards